Peugeot THP probleem

Vraag gesteld door JanWes op 24 april 2017

Ik rijdt nu meer dan 5 jaar in een Peugeot 5008 met een THP motor (met veel plezier). Met 73.000km kreeg ik een storing die de Wegenwacht niet kon oplossen. Naar huis in Den Bosch gereden begeleid door de Wegenwacht. Koolaanslag en de motor moest geweekt worden (5 dagen). Op 116.000 ging de motor stotteren, volgens de monteur geen koolaanslag en maar wachten op de 120.00km beurt. Tussendoor ook weer terug geweest, met 120.000km kreeg ik de auto terug zonder dat er iets was gedaan, ernstige problemen, men zou in overleg treden met Peugeot. Met 120.000km een "nieuwe" motor geplaatst voor de kosten van een turbo en de 120k beurt (voor mij een acceptabel aanbod ca. 1000€). Op de rekening staan de onderhoudsbeurt en de turbo en geen verwijzing naar een nieuwe motor. Mijn vraag: is nieuw echt nieuw (heb het meerdere keren gevraagd) en kan ik nu verzekerd zijn dat de THP problemen verholpen zijn. Wat moet ik doen? Doorrijden of inruilen. Ik rijdt ca. 24.000km per jaar heen en weer Frankrijk in Frankrijk en Nederland rijdt ik in de Agila’s van mijn vrouw. Ik heb meerdere keren contact met de ANWB gehad ook met de technische helpdesk. Het is een fijne stabiele auto en redelijk zuinig.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt problemen aan uw Peugeot 5008 met THP motor.


Helaas een veelvoorkomend verschijnsel met de onvermijdelijke ingreep die de dealer ook heeft uitgevoerd. De z.g.n. ''nieuwe'' motor zou misschien een gemodificeerde ruilmotor geweest kunnen zijn, op basis van een bestaande motor waarvan de essentiele onderdelen nieuw zijn. Ik mis alleen de volledige reparatie omschrijving op de factuur. Wanneer er alléén sprake is van een nieuwe turbo en een onderhoudsbeurt is dát wat er feitelijk is uitgevoerd en verder niks. Géén andere motor of daaraan gerelateerde werkzaamheden. U moet er echt op staan dat alle werkzaamheden gespecificeerd op de rekening staan om daar desnoods nog op terug te kunnen komen wanneer er tóch weer iets aan de hand blijkt.

En wanneer de ''nieuwe'' motor een geviseerde motor blijkt te zijn is dat wat mij betreft niet bezwaarlijk. Maar inwendige vervuiling en de daaruit voortvloeiende problemen blijft toch wel een sluimerd risico. Op kort temijn inruilen is wat mij betreft geen onlogische overweging omdat wat de leeftijd en kilometrage aangaat het financieel best een goed moment is. Wanneer u twee jaar verder bent zal de afschrijving wel wat harder hebben doorgetikt en of dat probleemloos gegaan is valt lastig te voorspellen.



***

Reactie van JanWes:

Mijnheer Van der Drift, aanvulling op mijn vraag: Toen ik nog iets uit de auto moest (op een zaterdag) halen was de motor helemaal uitgebouwd (hele voorstuk was er af, de motor stond op een karretje). Een paar dagen later (dinsdag) kon ik de auto 's morgens mee nemen. Volgens mij is de motor dus wel degelijk vervangen door een ander exemplaar.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Het lijkt er inderdaad op dat de motor is vervangen voor vermoedelijk een ruilmotor geleverd door de importeur. Wellicht met bepaalde modificaties en een software update.
Het blijft echter jammer en op z'n minst merkwaardig dat de dealer geen openheid van zaken geeft. Het is voor u toch belangrijk te weten wat er allemaal in detail is uitgevoerd. Zeker wanneer u zich serieus afvraagt of het beter is de auto in te ruilen. Misschien is het herstel wel zó zorvuldig en volledig geweest dat u met een gerust gevoel nog 'n paar jaar verder kunt met de Peugeot.



***

Reactie van JanWes:

Mijnheer Van der Drift, naar aanleiding van uw opmerkingen ben ik naar de garage gegaan en verdere vragen gesteld. De motor is nieuw af fabriek volgens back-office van de receptie die de afhandeling geregeld heeft. De motor is volgens de laatste modificaties opgebouwd en een-en-ander is vastgelegd in de administratie. Het lijkt dus of alles optimaal is geregeld. Met dank aan uw ondersteuning.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Dank voor uw reactie. Dat schept duidelijkheid. Het lijkt er gelukkig op dat er grondig en duurzaam is ingegrepen.