Advies over garantie auto

Vraag gesteld door J.Musters op 24 april 2018

Goedendag, Ik heb in Januari 2018 een Opel Corsa uit 2015 gekocht bij Leaseplan Moordrecht.Nu heerst er in de auto al vanaf het begin een muffe lucht. Dat viel mij eerst niet zo heel erg op omdat er een lekker geurtje in de auto hing bij het ophalen . Maar na verloop van tijd kwam die muffe lucht ,dacht eerst aan de airco maar dat was niet het probleem.Na wat verder zoeken bleek dat er een rubberen afdichting bij de achterklep niet goed afsloot/kapot was waardoor er water in de ruimte bij het achterlicht was gekomen.Dit hebben ze onder garantie verholpen.Dacht dat het probleem verholpen zou zijn, maar die muffe geur is er nog steeds. Na weer wat verder zoeken blijkt nu dat er onder de bestuurdersstoel onder het tapijt/isolatie helemaal nat is! en daar dus die muffe lucht vandaan komt.Ik heb een nieuwe afspraak onder garantie gemaakt.
Maar eigenlijk wil ik van de auto af na al dat vocht binnenin , ben bang dat die muffe lucht in het tapijt blijft zitten en ik weet niet wat het vocht voor schade heeft veroorzaakt of in de toekomst misschien wel voor verdere problemen kan gaan zorgen! Ik heb Leaseplan Occasions hierover gebeld en ze vinden het heel vervelend en het word ook gewoon onder garantie verholpen.Maar de auto terugnemen of voor een andere omruilen doen ze niet, nu is mijn vraag in hoeverre kan ik vragen/eisen dat ze de auto terugnemen?
Betreft een Opel Corsa 1.0 bwjaar aug.2015 , gekocht in Jan.2018 met 6maanden garantie.

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt in januari 2018 een Opel Corsa 1.0 uit 2015 gekocht met 6 maanden garantie. Na verloop van tijd merkt u een muffe geur op. Er bleek water bij de ruimte bij het achterlicht te zijn gelekt. Dat is onder garantie verholpen. Echter, de muffe geur bleef. Later merkt u op dat onder het tapijt/isolatie van de bestuurdersstoel helemaal vochtig is en dat de muffe geur daarom blijft hangen. U bent bang dat de geur in het tapijt blijft zitten en eventueel verdere schade veroorzaakt. Het liefst wilt u de auto terugbrengen of omruilen. Echter, de verkoper wilt dat niet en biedt aan om het probleem onder garantie te verhelpen. U vraagt zich af wat u kunt eisen in dit geval.

Non conformiteit / ontbinden
Indien de auto niet voldoet aan de verwachting die u op grond van de koopovereenkomst mocht hebben, kan herstel of vervanging worden gevorderd op grond van non-conformiteit (artikel 7:17 BW). Als herstel of vervanging niet mogelijk is, kan ontbinding van de overeenkomst gevorderd worden.

Zolang de mogelijkheid bestaat om een gebrek te herstellen mag de verkoper kiezen om voor herstel te gaan in plaats van vervanging van het product. Dat betekent dat u dus niet zomaar de auto mag terugbrengen of kunt eisen dat de auto omgeruild wordt. U dient de verkoper dus in de gelegenheid te stellen het gebrek op te heffen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.