Waarom betaal ik als LPG rijder nog steeds zoveel belasting?

Vraag gesteld door Jan-Willem65 op 06 januari 2017

Wanneer ik de deskundigen mag geloven dan zou LPG de meest millieu vriendlijke brandstof zijn na de electrische auto. Wat zijn de overwegingen om ondanks die wetenschap de autobelasting van de LPG rijder zo hoog te houden?

Overwegende dat LPG een restproduct zou zijn en dus die productiekosten het laagst zijn. Overwegende dat LPG rijders veelal zeker op LPG rijden en niet zoals menig hybride auto die meer op benzine rijden dan op electriciteit.

Of maak ik een fout in mijn denken of zijn mijn beweringen onjuist?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U vraagt waarom de motorrijtuigenbelasting van een LPG-auto hoger is dan die van een benzine-auto. Van een 1200 kg zware personenauto op benzine is de MRB 152 euro per kwartaal. Van een even zware LPG-auto is de MRB 59 euro per kwartaal hoger. Daar tegenover staat een veel lagere accijns. Die is van LPG circa 60 cent per liter lager (77 cent vs. 17 cent). De hogere motorrijtuigenbelasting is een compensatie voor de lagere brandstofaccijns. LPG is (na aardgas/CNG/groengas) wel de schoonste brandstof aan de pomp, maar een moderne benzine-auto draait schoner op benzine dan op LPG. Dat komt doordat de motor is ontworpen voor de brandstof benzine.



***

Reactie van Jan-Willem65:

Ik heb een enkele vraag aan Eric Jan de Jong, wordt het verschil in de accijnzen juist gehanteerd? Is het niet zo dat de percentages gelijk zijn en wordt daardoor het verschil gemaakt door de geringe productiekosten.
Sinds wanneer rijden welke auto's milieu vriendelijker dan LPG. Ik rijd al van 1970 LPG. Uit milieu overwegingen.

Is de milieu vriendelijkheid van de electrische auto niet gebakken lucht. Bijna iedereen in mijn omgeving die zo'n auto heeft, rijdt het merendeel op de oude brandstoffen. De auto was voor de zakenmensen financieel wel heel erg aantrekkelijk. Op zich heb ik daar geen moeite mee, maar zeg dan niet dat het allemaal geschied ten behoeve van de milieu vriendelijkheid.

Maar dat is een ander onderwerp. Waarom moet de LPG rijder extra veel belasting betalen?



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.


In het verleden, in de tijd van de carburateurs, was de uitstoot van een LPG-auto schoner dan die van een benzine-auto. Benzinemotoren zijn nu veel schoner geworden dan vroeger, door o.a. uitgebreide uitlaatgas-nabehandeling, uitlaatgasrecirculatie en directe benzine-injectie.

De CO2-uitstoot is bij LPG nog wel wat lager, maar vooral de uitstoot van NOx (stikstofoxide) is bij LPG hoger.