rijden op snelweg met Suzuki S cross automaat 1600 benzine

Vraag gesteld door suzuki S cross op 12 september 2015

Bij rechtuit rijden moet er steeds worden gecorrigeerd.
Met caravan ca 1000 kg erachter van alles uitgeprobeerd met gewichtsverdeling op de trekhaak en bandenspanning van caravan en auto,maar het probleem blijft

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Ik ga er vanuit dat de auto solo geen problemen heeft.

Als banden van de caravan schuin afgesleten zijn of een verschil in rolweerstand hebben kan dit problemen opleveren.

Als de auto dit uitsluitend doet als de caravan er achter hangt is het meest voor de hand liggend dat er iets met de banden/wielem is. Kijk eens of het loopvlak gelijkmatig versleten is en als dit niet het geval is of de wielstanden goed zijn. Misschien kan uw dealer voor een ander set banden/wielen zorgen om uit te proberen of het probleem dan opgelost is.



***

Reactie van suzuki S cross:

Als er solo wordt gereden is het probleem er ook, maar dan minder.
Met dit type caravan rij ik al 23 jaar, waarvan met deze nieuw vanaf 2003.
Aan de banden van de caravan is niets van aparte slijtage te zien,banden zijn in 2010 vervangen zonder dat er slijtage aan was ,alleen voor de geadviseerde maximum leeftijd voor caravans vervangen.
Er is tot nu c.a. 10.000 km met de Suzuki gereden en vanaf het begin ben ik aan het zoeken of er iets met de kogeldruk mis is als de caravan er achter hangt.
Uit gewoonte (23jaar)doe ik altijd vòòr het vertrek de kogeldruk controleren, deze is bij deze auto max 75kg, waar ik altijd onder zit. Na het eerste maal melden bij de dealer werd gezegd dat ik beter met een lagere kogeldruk kon gaan rijden,want bij hoge druk zou de druk op de vooras te weinig zijn waardoor de auto zoekerig kon worden, hier was geen verbetering door te ontdekken, echter bij 50 kg kogeldruk ging de caravan eerder slingeren (staartlastig).Vanaf dat ik mijn rijbewijs heb (1964) rij ik al met aanhangers en weet uit ervaring wel wanneer er verkeerd is geladen. Echter dit jaar ben ik in Duitsland op de autobaan de vluchtstrook opgegaan om te kijken of er geen lekke band onder de auto of caravan zat zo slecht was de auto te sturen. Dit geeft een naar gevoel als je niets kunt ontdekken.
Op de site van Autoweek staan meer klachten over de S cross heb ik vrijdag gelezen.
Ik hoop dat U meer weet hierover.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Bijgaand een ANWB autotest van de S-Cross. Hierin wordt melding gemaakt van het stuurgedrag.  de SX4 S-Cross stuurt licht en gevoelloos en heeft een matige recht uit-stabiliteit. Daardoor moet je regelmatig bijsturen.

Het is dus een product eigenschap van de auto die versterkt wordt door de caravan.

Wielstanden controleren van de auto en indien mogelijk maximale askanteling instellen en maximale toespoor en maximale negatieve wielvlucht (uiteraard wel binnen de specificaties van de fabriek)  kan verbetering geven.

Graag verneem ik uw ervaring op dit platform

 



***

Reactie van suzuki S cross:

Bij de importeur geven ze toe dat de S cross gevoelig is op de snelweg en dat er niets aan te doen is, het karakter van de auto.
Tevens zeggen ze dat er iemand is die met een diesel met de caravan zonder problemen rijdt (medewerker van de organisatie!!!) en dat er verder geen klachten worden gemeld.
Over andere afstelling van de stuurinrichting wordt niet gereageerd.
Met winterbanden werd het probleem erger hebben ze gezegd toen ik over andere banden begon.
Heeft u nog andere vragen hierover gehad?
Vriendelijke groeten Jan Meekel



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Bij mijn weten komen er geen vragen binnen over het stuurgedrag van de S-Cross. Voor de duidelijkheid is mijn advies om de wielstanden, binnen de specificaties van de fabriek, zo gunstig mogelijk af te laten stellen.



***

Reactie van jdb007:

Bekend probleem bij de S cross. Dealers en importeur hebben geen goed antwoord. Het is een fijne auto maar dat stuurprobleem daar wen je nooit aan, je kunt er alleen mee leren leven. Het probleem is een te traag reagerende koppelsensor op de stuurbekrachtiging. Het nieuwtje is dat Bosch speciaal voor elektrische stuurbekrachtiging een koppelsensor heeft ontwikkeld die bij 0,003 mm torsie al reageert. Als Suzuki zijn naam hoog wil houden is dit een kans!