Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Na slechts 31.500 km moest de koppeling van mijn Hyundai ix20 worden vervangen. Is dit niet wat al te snel en zo ja wat kan ik er aan doen?

Vraag gesteld door Jetse op 29 januari 2016

De betreffende Hyundai is van februari 2013 en heeft vanaf die datum vijf jaar garantie op fabrieks- en materiaalfouten. De vervangen onderdelen zijn in mijn bezit. Ik heb de importeur via een email om een onderzoek gevaagd en ik had al na een uurtje antwoord. Men had de dealer geraadpleegd en die was van mening dat dat er geen sprake was van fabrieks- en/of materiaalfouten. Dus, helaas pindakaas, men moest mijn claim afwijzen. Ik heb daar weer op gereageerd met de opmerking dat ik dit wel erg kort door de bocht vond en ook de vraag gesteld of men het vervangen van de koppeling na even 30.000 km normaal en redelijk vond. Hierop kreeg ik nog geen antwoord.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bericht over een versleten koppeling van uw Hyundai ix20 bij slechts 31.500 km.

Bij normaal gebruik is dat inderdaad buitensporig snel. Eigenlijk is de harde conclusie van de dealer dat dit gebruikersslijtage is en geen productfout. U zou kunnen overwegen om met de dealer de afspraak te maken een onafhankelijke expert (CED of Dekra) in te schakelen en wat kosten betreft dit te doen op basis van ongelijkheid. De uitspraak van de expert is dan bindend en de kosten voor de verliezende partij.

Een andere optie is dit voor te leggen aan de Geschillencommissie. Een ingeschakelde expert zal dan het slijtage beeld van de koppeling beoordelen dat uiteraard bepalend zal zijn voor de uitspraak. Dit traject zal echter wel enkele maanden duren voordat er een definitieve uitspraak volgt.

Misschien dat u nog beschikt over een rechtsbijstandsverzekering waaraan u dit geschil aan zou kunnen overdragen.

Voor meer aanvullende info zie ook Stappenplan klachten na aankoop.