Is het TNO onderzoek ivm de milieuzone in Rotterdam al openbaar?

Vraag gesteld door lvolgers op 25 april 2016

In een eerdere vraag over de milieuzone in Rotterdam werd gerefereerd aan een onderzoek van TNO.
Ik bezit zelf een VW Golf cabrio met eerste tenaamstelling uit 1991. Ik zou graag willen weten of deze wel aan de milieu norm voldoet.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt naar het TNO onderzoek i.v.m. de milieuzones in Rotterdam.

Uw Golf uit 1991 wordt niet binnen de zones toegelaten vanwege de datum eerste tenaamstelling. Wanneer er echter sprake is van aanduiding E2, K6 (met geregelde katalysator) of U9 zou u wél legaal de stad in mogen. U moet dit uiteraard wel kunnen aantonen en vindt u deze aanduiding van een Golf uit '91 helaas nog niet terug in de kentekengegevens. Rotterdam heeft het volgende nodig om een benzine auto van vóór 1992 toch een ontheffing te kunnen verlenen;

*Een typekeuringsbewijs van de dealer of fabrikant van je auto waaruit blijkt dat deze schoner is dan verwacht. Uit dit bewijs moet de Euroklasse van je auto blijken. Of dat de auto een geregelde katalysator heeft met de aanduiding E2, K6 (met geregelde katalysator) of U9.

*Een typekeuringsbewijs van een door de RDW erkende instantie. Bijvoorbeeld TüV of Horiba in Duitsland. Uit dit bewijs moet de Euroklasse van je auto blijken. Of dat de auto een geregelde katalysator heeft met de aanduiding E2, K6 (met geregelde katalysator) of U9. Let op: Het zelf laten keuren van je auto kan duur zijn.

*Een verklaring van een BOVAG-erkende garage. Hierin moet staan dat deze garage een TüV-gecertificeerde ombouwkit heeft geïnstalleerd in je auto. Uit de TüV-certificering moet blijken dat verwacht wordt dat de auto na installatie van de complete ombouwkit minstens zo schoon is als Euro-1 (benzine/lpg) of Euro-3 (diesel).

*Een verklaring van een door BOVAG-erkende garage dat een nieuwe(re) motor én een nieuw(er) uitlaatgasnabehandelingssysteem zijn geïnstalleerd. Het moet gaan om onderdelen die standaard in auto's zijn ingebouwd met een typekeuring Euro-1 of hoger (benzine/lpg). Of Euro-3 of hoger (diesel).

De uitslag van het TNO onderzoek is bij ons helaas niet bekend maar vermoedelijk zijn de bovenstaande uitzondering het resultaat daarvan. Wanneer de eigenaar kan aantonen dat zijn of haar auto onder één van de drie Euroklasse valt is een ontheffing dus mogelijk. Deze ontheffing procedure kost trouwens wel 178,20 per aanvraag.