Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoog benzineverbruikBMW X3xdrive 20i

Vraag gesteld door benzineverbruik BMW X3 op 29 december 2016

De Hr. Jos van der Drift heeft een bijzonder duidelijk antwoord gegeven, waarvoor harte lijk dank.
Met een gemiddeld verbruik van 1 op 11,9 zou ik redelijk tevreden zijn en geen nadere onderzoeken willen doen.
Het verbruik van mijn auto ligt echter rond de 10 l per 100 km oftewel 1 op 10, nog altijd ca. 2 l per 100 km slechter dan een gemiddelde leaseautorijder terwijl
ik al op leeftijd ben met een rustige rijstijl, veelal op snelwegen met snelheden tussen 100 en 120 km/uur. Verder gebruik ik altijd de meest economische verbruiksschakeling de ECO pro modus.
Vraag: Wat kan ik nog ondernemen om meer duidelijkheid te krijgen.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U berichtte al eerder over het voor u tegenvallende brandstofverbruik van uw BMW X3 xDrive 20i.

U zou via de boordcomputer eens kunnen kijken naar het op dat moment werkelijke verbruik wanneer u met warme motor op de snelweg rond de 100-120 km/u rijdt. Ik ben erg benieuwd wat de display dan laat zien. Het rendement van een rijklaar bijna 1800 kg wegende auto krijgt een behoorlijke tik wanneer een dergelijke massa 'n paar keer op gang gebracht moet worden. Het verbruik bij een constante snelheid op de snelweg zou dan tóch een indicatie moeten geven of het in uw geval buitensporig is. Wanneer u dan nog altijd niet tevreden bent over het verbruik, zou u hooguit de dealer de opdracht kunnen geven de auto technisch te onderzoeken. Het uitlezen van het motormanagement zou misschien een opgeslagen storing kunnen opleveren of een viergasmeting zou mogelijk een afwijking kunnen aantonen. Maar zoals al eerder gemeld gaan alle toeters en bellen van uw auto wel af wanneer er op het gebied van emissie iets mis is.

Maar de verbruikscijfers waar u eerder aan refereerde zijn zeker niet representatief. Deze worden vastgesteld volgens de zogeheten de ECE 99/100 norm. Dat is een meetmethode die helaas ver van de praktijk staat. Uit onderzoek blijkt dat in de zuinigste categorie een verschil van 40 procent (!) geen uitzondering is. Vandaar dus aangekondigde nieuwe testmethode. Maar wanneer er na onderzoek blijkt dat er geen storingen of andere technische afwijkingen zijn waargenomen vrees dat dit het verbruik is van uw auto op basis van uw praktijkgebruik.