Tarieven pechhulp

Vraag gesteld door Jack46 op 07 oktober 2017

Ik zou het een goed idee vinden, als er een vorm van no-claim korting zou ingevoerd worden bij de mijns inziens pittige tarieven van de wegenwachtservice . Net als bij autoverzekeringen zou dat een stuk eerlijker aanvoelen. Zelf heb ik de wegenwacht door uiteenlopende oorzaken nog nooit nodig gehad in ruw geschat 50 jaar , terwijl anderen er meerdere malen per jaar een beroep op doen. Dat laatste kan domme pech of een hele slechte auto zijn , maar ook gemakzucht of een garagerekening proberen te voorkomen. Daarnaast hebben steeds meer mensen ook gratis pechhulp van het automerk . Ik heb beide , waardoor ik bij pech niet weet wie ik het beste kan bellen. Door deze dubbele dekking overweeg ik de wegenwacht op te zeggen.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over uw ANWB-lidmaatschap met Wegenwacht Service.

De ANWB is een vereniging. De leden betalen contributie en het uitgangspunt is om de contributie zo laag mogelijk te houden voor iedereen. Als wij korting geven aan leden die lang lid zijn, of aan leden die weinig gebruik maken van het lidmaatschap zou dit inhouden dat de basiscontributie omhoog moet, hetgeen niet onze bedoeling is.

Het lidmaatschap van de ANWB geeft op zichzelf recht op korting. Bij diverse producten en diensten kunt u op vertoon van uw ANWB lidmaatschapspas korting krijgen. Ook kunt u regelmatig gebruik maken van aanbiedingen waarbij u als ANWB lid minder betaalt. Bijvoorbeeld bij introductie abonnementen van ANWB magazines.

Trouwe leden krijgen meer ledenvoordeel. Op basis van de kleur van het lidmaatschap, bieden we per kaartkleur extra voordeel, voorrecht en voorrang bij tal van acties en exclusieve ledenaanbiedingen.

Voor wat betreft de pechhulp: de inhoud van de hulpverlening bij mobiliteitsgarantie vanuit de garage of dealer wijkt dit in de praktijk vaak af ten opzichte van de uitgebreide service van de Wegenwacht. Afhankelijk van het pakket dat u heeft, is bijvoorbeeld vervangend vervoer wel inbegrepen bij de Wegenwacht Service, maar kan dit afwijken bij mobiliteitsgarantie. Daarnaast, als de auto ter plekke te repareren is door de Wegenwacht, kunt u direct weer op weg in uw eigen auto. In 90% van de pechgevallen waarbij de Wegenwacht komt helpen, kan het lid weer met eigen auto verder.



***

Reactie van Jack46:

Leden betalen apart voor het lidmaatschap en apart voor de wegenwacht. Ik zie niet in waarom het lidmaatschap duurder zou moeten worden als een vorm van bonus/malus bij de Wegenwacht ingevoerd zou worden. Uiteraard moeten beide kostendekkend zijn. De mobiliteitsgarantie van mijn auto komt overeen met het duurste pakket van de Wegenwacht. Ook zo mogelijk reparatie ter plekke. anders vervoer naar de dichtstbijzijnde dealer en leenauto indien niet dezelfde dag gerepareerd. Indien verder dan 50 km van huis indien nodig recht op max 3 dagen hotel . Bij langer dan drie dagen recht op repatrieren. Helaas kan ik niet nagaan welke service in de praktijk het beste werkt en dat hoop ik niet te moeten uittesten. Lang geleden was de mobiliteitsgarantie van VW een teleurstelling. Toen ze me eindelijk na een uur wachten belden nadat ik het centrale nr gebeld had, bleek dat mijn eigen garage enkele kilometers verderop te zijn die duidelijk geen zin had om te komen. Ze vroegen me te proberen bij hun te komen , wat met horten en stoten is gelukt. Daarna bleek het relais wat veelvuldig defect ging niet voorradig te zijn.......