THP kopen of toch niet...

Vraag gesteld door joeps op 23 oktober 2015

Mijn derde en laatste vraag dan.
Ik heb mijn keus laten vallen op de Picasso van Citroen en er zijn twee motorversies op dit moment te koop. Een met de Pure Tech 1.2 130 S&S en de ander met de 1.6 THP van 156 pk. Ik ga overigens een caravan trekken van (beladen) 1200 kg. De eerste versie is nieuw op de markt en de tweede wordt me nu met korting aangeboden (is een business-uitvoering die nu als de versie "intensive" wordt aangeboden; is in juni op naam gesteld van de garage zelf; ik wordt eventueel tweede eigenaar). Per saldo vraagt de garage nu bij de prijsonderhandeling bijna hetzelfde bedrag dat ik voor beide auto's "onder de streep" moet bijbetalen bij inruil. Vraag is : Kan ik nu beter de 1.2 versie kopen, gelet op het feit dat de THP, die wel een goede trekker is gebleken, langzamerhand van de PSA-markt lijkt te verdwijnen, misschien wel vanwege de alom gesignaleerde vervuilings-perikelen? Maar...heeft de Pure Tech zich dan al "bewezen"?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of een Picasso met de 1.2 130 PK versie een verstandiger koop is dan de 1.6 156 PK THP.

De THP heeft inderdaad geen vlekkeloos verleden. Vooralsnog zijn er echter van deze nieuwe driecilinder 1.2 met turbo bij mij géén negatieve berichten bekend. Deze motor krijgt ook zeker positieve beoordelingen op basis van z'n prestaties en motorkarakter. Als trekauto zijn de prestaties een fractie minder dan de eerder genoemde 1.6 THP maar met een koppel van 230 Nm bij 1750 toeren krijgt de Picasso met 1.2 130 pk motor de beoordeling ''goed'' tot ''zeer goed''. Wat dat betreft zijn de prestaties méér dan goed genoeg bij een dergelijk caravan gewicht.

De vraag die natuurlijk blijft is in hoeverre deze motor zich inmiddels heeft bewezen. In dit stadium is het nog te vroeg om de balans op te kunnen maken maar ik heb géén reden argwanend te zijn. Een feit blijft echter wel dat inwendige vervuiling van deze moderne generatie turbo motoren altijd wel op de loer ligt. Zeker wanneer in combinatie met caravan er te nadrukkelijk in een te laag toerengebied wordt gereden. Schroom niet om gerust een tandje terug te schakelen voor betere smering, koeling en minder kans op inwendige vervuiling.