Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Skoda Fabia 2006 start niet, accu vervangen, startmotor gaat rond.

Vraag gesteld door AliceW op 17 mei 2017

Goedemorgen. Sinds 3 maanden heeft mijn Skoda Fabia 1.4 Combi uit 2006 in toenemende mate startproblemen. Ik heb hem sinds 2010. Hij is altijd in onderhoud geweest. Mijn 'oude' accu is 3 weken geleden na 3 jaar als eerste poging tot reparatie vervangen wegens veel foutcodes bij uitlezing (ANWB mat 2 weken daarvoor bij gratis accucheck minder vermogen en lekstroom). 5 dagen na vervanging startte hij weer niet. Soms wel na aanduwen of verplaatsen. Heb over 6 dagen een volgende afspraak bij de garage (geen Skoda-garage), maar dat zou het laten opsturen en doormeten/vervangen van een sensor kunnen worden (dat leverde vorige keer ook een foutcode op), wat evt. 500 euro kost. Ik weet dat de basis van deze auto de Volkswagen Polo uit die periode is die op oudere leeftijd elektrische problemen krijgt. Probeer nu informatie te krijgen om te bepalen wanneer de (financiële) grens bij het oplossen van dit lastig determineerbare probleem bereikt is. Alvast bedankt voor het meedenken. Met vriendelijke groet, E. Merks

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt een startprobleem bij uw Skoda Fabia. De startmotor gaat kennelijk wel rond maar de motor wil niet aanslaan.

Vermoedelijk wil de garage de ECU laten testen (bij actronics) en is op zich ook wel een begrijpelijke ingreep. Deze computer is wel vaker de bron van soortgelijke problemen. Overigens zit de centrale regeleenheid (ECU) bij deze serie op een kwetsbare plaats bij de paravan gemonteerd. Als de afvoer verstopt raakt, loopt die vol water en daar kan die computer niet tegen. Misschien dat daar nog sporen van zichtbaar zijn waardoor dit mogelijk ook de juiste diagnose is.

De Fabia heeft inmiddels een leeftijd bereikt van 11 jaar. Wanneer de ECU daadwerkelijk defect blijkt en deze vervangen/gerepareed moet worden, is dat wat mij betreft de investering waard. De gemiddelde levensduur van een auto staat op ruim 17 jaar. Wanneer u niet per defintie uitkijkt naar een andere auto, moet u deze investering ook uitsmeren over de nog resterende gebruiksjaren. Dan valt het mee. Een grote onderhoudsbeurt met remmen en banden kan ook moeiteloos naar de 1000 euro gaan en dat is dan ook geen reden om de auto daarom weg te doen. Tenzij er al een concreet plan was voor een andere auto. Dan is een dure investering in onderhoud of reparatie niet verstandig.