geschil met garage

Vraag gesteld door kleinkoperles op 18 september 2017

Auto (peugeot 3008 van 2010, particulier gekocht maar al een jaar in onderhoud bij de genoemde garage) is na reparatie (4000 euro) "wel veel geld maar er hoeft gelukkig geen andere motor in" wederom in storing.
Ook is de distributieriem vervangen en een nieuwe koppeling geplaatst want "dan heeft u die kosten alvast gehad en kan de auto weer jaren mee"
nu, na twee weken niets te hebben gehoord, heb ik zelf gebeld en
nu stelt de garage dat er eigenlijk wel een andere motor in had gemoeten, want er is nu wel schade aan de cilinderkop en wil mij nu een ruilmotor aanbieden voor 900 excl btw
Ik ben het er niet mee eens en daarop wordt mij verteld dat de auto dan wordt voorzien van een sloopmotor.
Volgens mij is de garage in gebreke gebleven en heb ik recht op een reparatie of vervanging op basis van een gelijkwaardig product nl. een ruilmotor met dezelfde km of minder. (130000) en kan de garage mij niet verplichten op eigen kosten nog eens 900 euro excl. btw boven op de reparatiekosten van 4000 euro te vragen.
Ik heb morgen een gesprek met de garage en daar zou ik heel graag uw advies in mee willen nemen.
Overigens had het hoofd werkplaats mij niet eerder teruggebeld omdat ze nog geen bericht hadden van hun verzekering, krijgt zogezegd maar een gedeelte terug van de te maken kosten (?!)
Ik wil geen hoogoplopend geschil met de garage maar bovenstaand ik voor mij reden om u deze mail te schrijven.
Met vriendelijke groeten, Martin Wittebrood

Antwoord van Marika

ANWB Expert

Hebt u inmiddels het gesprek met de garage gevoerd? Zo ja, is het probleem naar wens opgelost?



***

Reactie van kleinkoperles:

Na een goed gesprek gaat de garage een ruilmotor plaatsen die vergelijkbaar is met de originele motor, en dit onder garantie van de Bovag.



***

Reactie van Marika Oliviera:

Goed om te vernemen dat het naar behoren is opgelost. .



***

Reactie van kleinkoperles:

Nog even niet......
De garage gaat volgende week woensdag de vervangende motor plaatsen, het betreft een "sloopmotor" waar, volgens de garage, alleen een beperkte garantie geld op de onderdelen en niet op de montage.
Dit omdat er geen garantie op garantie zou zijn.
Ik vraag mij af hoe dit in de voorwaarden van de Bovag garantie is omschreven.
Op een ruilmotor (nieuwe waar ik nog even 1100 euro voor moet betalen) is wel garantie !?



***

Reactie van Marika Oliviera:

U vraagt zich af of u op een sloopmotor garantie hebt.

Op grond van de Bovag Garantie voorwaarden, mag een garagist gebruik maken van goede gebruikte onderdelen bij de uitvoering van een reparatie. Op grond van de algemene Bovag voorwaarden hebt u 3 maanden garantie op de uitgevoerde reparatie en de daarbij gebruikte onderdelen.

Meer informatie over garantie vindt u op onze website.