Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Distributieketting gebroken. Fiat Punto Evo 1.3 jtd. Km stand 135000. Altijd dealeronderhoud gehad.

Vraag gesteld door koosfinkum op 15 augustus 2017

De distributieketting van onze Fiat Punto evo uit december 2010 is gebroken. Grote schade. Valt buiten garantie maar gezien km stand van 135000 naar mijn mening veel te vroeg.

Garage stelt dat reparatie tenminste 3000 euro kost. Ze bieden aan dit voor 2300 euro te doen. Ik wil akkoord gaan op voorwaarde van vaste prijs. Ongeacht wat verder nog stuk is gegaan. Is dit reeel?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De distributieketting van uw Fiat Punto Evo diesel is gebroken. De schade is aanzienlijk. U vraagt of een bedrag van 2300 reëel is om te betalen

Distributieketting
Een distributieketting is onderhoudsarm. Hij hoeft niet op een vast moment vervangen te worden zoals bij een distributieriem. U mag van een distributieketting verwachten dat het onderdeel bij normaal gebruik een motorleven lang mee gaat. Dat is langer dan 135.000 km.

Garantie
Indien er nog garantie van kracht is zou deze reparatie onder garantie vallen. Zonder garantie kunt u zich beroepen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Voldoet de auto niet dan kunt u hiervoor de verkoper aanspreken.

Gebrek
Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. De verkoper zal dus moeten aantonen dat het gebrek aan onderhoud de oorzaak is van de schade. Kan dat niet dan is de verkoper gewoon aan te spreken.

Verantwoordelijkheid
U kunt de verkoper aanspreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al deze reparatiekosten en schade hoeft te verwachten. Overmacht speelt hier geen rol. Ook al kan de verkoper hier weinig aan doen, als verkoper is hij wel verantwoordelijk voor hetgeen hij levert.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.

 


***

 

 

 

Reactie van koosfinkum:
Hartelijk dank voor uw snelle en adequate antwoord.