versnellingsbak stuk 2 weken na aankoop

Vraag gesteld door maysim op 03 juli 2017

2 weken geleden hebben we een subaru outlander gekocht bij een dealer. ( uit 2000 kosten 4000,00 euro) (mondeling bovag garantie aangeboden , uiteindelijk bij aanschaf niet gekregen.)
nu is de versnellingsbak stuk.
volgens de dealer is dat gebeurd, omdat we niet goed zijn omgegaan met de 4 wiel aandrijving. mijn man heeft een testrit gereden en hierbij reed de auto ( en mijn man) goed.
is het mogelijk dat wij zelf een fout hebben gemaakt met schakelen? (wij hebben beiden 20 jaar rij ervaring, maar klopt niet met 4 x4)
wat kunnen we doen?
de dealer biedt aan de bak te repareren, maar heeft dat zin als we blijkbaar iets niet goed doen?
of was de versnellingsbak al bij voorbaat stuk?
deze aankoop voelt helemaal niet meer prettig, wat kunnen we doen?

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt twee weken geleden een occasion uit het jaar 2000 zonder garantie gekocht bij een dealer. Nu is de versnellingsbak stuk. Volgens de dealer bent u niet goed omgegaan met de vier wiel aandrijving. U wilt weten wat u moet doen.

Bij de aankoop van een tweedehands auto hebt u een onderzoeksplicht. De auto die u hebt gekocht, moet voldoen aan wat u op grond van de gesloten overeenkomst mocht verwachten. Dit wordt het conformiteitsbeginsel genoemd. Voldoet de auto niet aan de redelijke verwachtingen dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a.: de leeftijd van de auto, koopprijs van de auto in relatie tot de nieuwprijs, waar u de auto kocht en de informatie die door de dealer is verstrekt over de auto.

De dealer is verplicht u te informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn. Een gebrek dat optreedt in de eerste 6 maanden na aflevering, wordt door de wet verondersteld al aanwezig te zijn toen u de auto kocht. Als de dealer stelt dat dit niet het geval is, dient hij dit te kunnen bewijzen gedurende de eerste zes maanden.

Ook als u geen garantie hebt mag u verwachten dat u een auto koopt die geschikt is voor normaal gebruik. Bij de koop van een tweedehands auto dient u gedegen onderzoek te doen naar de staat van de auto. Hoe ouder de auto is, hoe meer onderzoek u moet doen. De dealer moet u op zijn beurt vertellen wat hij over de auto weet (eventuele mankementen) op grond van zijn mededelingsplicht.

U dient in eerste instantie de dealer aan te schrijven en hem de gelegenheid te geven om het probleem op te lossen binnen een redelijke tijd. U kunt eisen dat de auto wordt gerepareerd of vervanging van de auto voor een gelijkwaardige. De kosten moeten wel in redelijke verhouding staan met de koopprijs. Ook moet gekeken worden naar de mate waarin de auto afwijkt van hetgeen verwacht mocht worden.

Weigert de dealer zijn medewerking, dan kunt u, indien hij is aangesloten bij de BOVAG, dit geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Let er wel op dat een auto gemiddeld een levensduur van 17 jaren heeft. Uw auto heeft die leeftijd bereikt. Dat kan een rol spelen bij de rechten die u kan afdwingen ten opzichte van de dealer. In dat geval raad ik u aan om te kijken of u water bij de wijn kunt doen en er onderling proberen uit te komen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van F62:

Jammer dat u het merk Subaru verbindt aan uw Outlander. Een Outlander is een Mitsubishi en geen Subaru.
Verder is mijn mening dat een versnellingsbak bij normaal gebruik niet op zo'n korte termijn na aanschaf kapot mag gaan. Mijn advies zou zijn om i.o.m. de garage de auto door een onafhankelijk deskundige (bijvoorbeeld ANWB) te laten keuren; wat is er precies defect gegaan en hoe is dat gekomen. Als dat in uw voordeel is en de garage weigert alsnog dan adviseer ik u om www.degeschillencommissie.nl in te schakelen. Kost relatief klein bedrag maar is de eerlijkste en snelste oplossing. Ik heb er zeer goede ervaringen mee.