Om de paar maanden moeten mijn remschijven vervangen worden. Klopt het wat de garage hierover zegt?

Vraag gesteld door RobinLelystad op 20 december 2017

Ik rij 15 jaar auto en heb sinds 2 jaar heb ik een nieuwe auto (BMW 320D uit 2011) gekocht bij de BMW dealer. Een terugkerend probleem is dat m’n remschijven om de paar maanden vervangen moeten worden. Dit heb ik met mijn eerdere auto’s, ook BMW, nog nooit zo frequent gehad, ik kan me zelfs niet herinneren dat het ooit gebeurd is, terwijl ik nog steeds dezelfde weg en kilometers (25.000 per jaar) rij.

Verloop:
12-2015 Auto geleverd, toevallig bij aflevering nog aangegeven dat de remschijven zijn vervangen.
08-2016 Auto trilt bij het remmen, remschijven voor krom en daarom vervangen, probleem weg.
03-2017 Auto trilt bij het remmen, remschijven voor krom en daarom vervangen, probleem weg.
08-2017 Auto trilt bij het remmen, remschijven voor krom en daarom vervangen, probleem weg. De garage heeft aangegeven dat ik de eerste periode rustig moet remmen.
11-2017 Auto trilt bij het remmen. Ik heb gevraagd om een dieper onderzoek gezien de frequentie. Daarbij heb ik aangegeven dat de tijd tussen de vervangingen steeds kleiner wordt. De garage constateert roest op de remmen en geeft aan dat ik wat meer en harder moet remmen. De monteur heeft een aantal keren flink geremd om er zoveel mogelijk af te krijgen. Advies is om dit ook te doen. Nu een maand verder maar dit heeft niet geholpen.
12-2017 Gebeld met de garage, advies is om de remschijven (weer) te vervangen en dan voortaan meer en harder te remmen.

Ik heb 0,0 verstand van autotechniek, maar dat ik bij deze auto meer en harder moet remmen komt op mij onwaarschijnlijk over. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Bij uw BMW 320D moeten zeer frequent de remschijven vervangen worden en u vraagt of de verklaring van de garage klopt.

Uw garage geeft het ene moment aan dat u rustiger moet remmen en later dat u wat steviger moet remmen wat natuurlijk tegenstrijdig is.

Remschijven raken krom door oververhitting of omdat zij de warmte die ontstaat bij het remmen niet gelijkmatig kwijt kunnen. Mogelijke oorzaken kunnen zijn, verkeerde remschijven, remklauwen die blijven hangen, raakvlakken naaf/velg niet schoon, verkeerde velgen.

Bij de aankoop was al gemeld dat de remschijven vervangen waren dus mogelijk had de vorige eigenaar dit probleem ook al.



***

Reactie van RobinLelystad:

Bedankt voor het antwoord. Ik zal de mogelijke oorzaken bespreken met de garage. Al neem ik aan dat ze dit als BMW dealer toch wel zouden moeten weten... Maar wie weet. De velgen zijn overigens originele BMW velgen die er ook al op zaten.