Nadat EGR koelaggregaat is vervangen nog steeds storing

Vraag gesteld door BERBO67 op 05 november 2018

Beste ANWB,
Ik heb een SEAT Leon van 01-14. Deze heb ik op 01-17 gekocht bij een SEAT dealer en verder daar altijd netjes in onderhoud gehad.
Laatst had ik een motormanagement storing op mijn display waarvoor ik bij de dealer ben langs geweest om de storing uit te lezen. De storing had met de EGR te maken maar ze gaven aan dat er een verder onderzoek nodig zou zijn om dit goed te kunnen bepalen.
Nadat ik de auto na een paar dagen had ingeleverd voor dit onderzoek, kreeg ik via de app bericht wat de oorzaak was. De EGR koelaggregaat moest vervangen worden en de kosten EUR975. Na overleg en reactie of dit aan eventuele sjoemelsoftware kon liggen (ik had al op internet gekeken) bleek dat deze auto niet onder de coulance regeling zou vallen omdat op deze auto geen terugroepactie is geweest. Dus geen softwareupdate gehad.
Na enige terughoudendheid toch maar ingestemd met reparatie.
De auto zou dan de dag erna gereed zijn. Die bewuste dag erna kregen wij bericht dat de storing nog steeds aanwezig was na vervangen van de EGR koelaggregaat. Het is dus mogelijk dat er nog iets anders aan defect is. Op dit moment van schrijven staat de auto nog bij de garage en ben in afwachting wat er nu aan de hand is.

Mijn vraag is nu: Afhankelijk wat er straks gemeld wordt, moet ik akkoord gaan met de opgegeven kosten omdat blijkbaar dit onderdeel niet defect was?
Ik mag toch aannemen van de dealer dat deze een gedegen onderzoek hebben in gesteld naar de oorzaak maar blijkbaar verkeerd beoordeeld.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In januari 2017 heeft u bij een Seat dealer een gebruikte Seat Leon (bouwjaar 01-2014) aangeschaft. Nu kampt de auto met een EGR probleem. Volgens de dealer komt deze auto niet in aanmerking voor de speciale garantieregeling van Seat (PON). U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Wat is het kenteken van de auto? En wat is de huidige kilometrage?

Wettelijke garantie
Mocht de auto niet voor de speciale garantieregeling van PON in aanmerking komen, dan kunt u wellicht nog wel een beroep doen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW).

In afwachting van de verzochte informatie wijs ik u nu alvast op onze informatie over klachten na aankoop op onze website.



***

Reactie van BERBO67:

Beste Michiel,

Alvast dank voor je antwoord.
De auto heeft nu ongeveer 135000km op de teller en het kenteken is 0-XXX-00.
Gisteren heb ik antwoord gekregen van de garage...
Er blijkt meer aan de hand te zijn. Er wordt aangegeven dat de EGR mogelijk kortsluiting op de computer heeft gegeven waarbij deze ook defect is! Gevalletje oorzaak/gevolg.
Ik heb direct aangegeven dat ik dit heel vreemd vind omdat men de computer heeft kunnen uitlezen. Op de eerste dag, de dag van diagnose en gisteren. Blijkbaar zitten er meerdere computers in, waarvan deze dus defect is. Zijn vraag was ik de auto wellicht gechipt had vanwege de vreemde metingen die zij zagen. Ik gaf aan dat dit pertinent niet het geval is geweest en de periode voor de aankoop hiervan geen weet heb. Daarna gaf ik aan of zij dit niet mogelijk zelf hebben veroorzaakt tijdens het elektrisch aansluiten van de EGR module. Antwoord garage is dat zij dit niet gedaan hebben en als dit zo zou zijn dat zij deze verantwoording nemen. Maar ja, hoe is dit te controleren??
Dus deze kosten krijg ik er waarschijnlijk ook nog bij.

Wat kan ik nu nog doen om naast de mogelijke aanspraak op wettelijke garantie, de garage doen bewegen om rekening te houden met een coulance regeling als zij niet thuis geven?

Moet ik zelf hiervoor PON benaderen en hoe doe ik een beroep op de wettelijke garantie?



***

Reactie van Michiel Claesen:

Dank voor uw aanvullende informatie.

Raadpleging van de RDW als het RDW kentekenregister blijkt dat er voor deze type auto's nimmer een recall is geweest. Deze motoren bevat(te) geen sjoemelsoftware.

Naast raadpleging RDW kentekenregister (onder terugroep acties) kunt u dit ook controleren op de website van Volkswagen (info.volkswagen.com) door het chassisnummer in te voeren.

Technisch onderzoek
Nu naast de EGR tevens de computer defect blijkt, zal middels een technisch onderzoek moeten blijken wat de oorzaak hiervan is. Wanneer u over rechtsbijstand beschikt, vallen de kosten voor een technische-expertise onder de dekking van de polis.

Levensduur EGR
Het is niet ongebruikelijk dat een EGR bij onderhavige kilometrage defect raakt. Levensduur van een EGR wordt voorts beperkt door veel korte ritten, en rijden in te lage toeren.

Uitspraken Geschillencommissie Voertuigen
Heb inmiddels bij de Geschillencommissie uitspraken opgevraagd over problemen met de EGR bij o.a. Seat. Volgende week kan ik u hier meer over vertellen. Wellicht dat er een uitspraak tussen zit, welke toch in uw voordeel pleit. Verzoek u mij eind volgende week een reminder te sturen.