Geen nokkenassensor Fiat Croma

Vraag gesteld door Har1961 op 18 april 2016

Het motormanagementlampje brand op het dashboard van mijn Fiat Croma 2.2 , bouwjaar 2006. Bij het uitlezen geeft de foutcode aan dat de nokkenassensor defect of vervangen moet worden. Echter zit er geen nokkenassensor in de motor (2.2). Na het resetten gaat het lampje na enige tijd (enkele dagen) weer braden. Bij stationair draaien van de motor. De motor slaat daarna dan ook af en toe af bij stationair draaien. Wie weet de oplossing?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt een storing aan uw Fiat Croma.

Een nokkenassensor is inderdaad niet gemonteerd op dit motortype. De Wegenwacht weet wel te melden dat het typerend voor de Croma is dat massacontacten onder de motorkap nog weleens lostrillen of soms oxideren. De auto valt dan stil zoals dat feitelijk ook bij u gebeurt. In een soortgelijk voorkomend geval kom ik tegen dat een setje nieuwe bougies de oplossing blijkt te zijn.



***

Reactie van autotechnicus:

De kans dat deze motor NIET voorzien is van een nokkenassensor acht ik minder dan 1 procent.

In het elektronische tijdperk, waarin wij ons vanaf de jaren 80 bevinden, MOET het motormanagement weten waar de motor zich bevindt in het 4-takt-verbrandingsproces. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen zou de motor zonder deze sensor kunnen. De kans dat dit in 2006 nog zou optreden is minder dan 1 procent.

Heel vroeger (tot in de jaren 80) werd de positie van de motor in het 4-takt verbrandingsproces simpelweg mechanisch bepaald, door toepassing van een mechanische stroomverdeler en/of een soort mechanische benzine-inspuitpomp.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Deze auto heeft écht geen nokkenassensor maar uiteraard wel een noodzakelijke krukasensor om de reden die u aangeeft.



***

Reactie van autotechnicus:

Het betreft hier een direct ingespoten benzinemotor toch?
Deze kan onder geen enkele voorwaarde functioneren met een krukassensor alleen
Elke arbeidstakt omvat 2 krukasomwentelingen en zonder nokkenassensor weet de motor niet in welke van de 2 hij zich bevindt :-)



***

Reactie van Jos van der Drift:

Deze 2.2 Ecotec motor heeft in de Opel variant wel een nokkenas sensor maar niet bij Fiat. Bij dit motortype gehuisvest in de Croma wordt ook helemaal geen nokkenas sensor geleverd. Bij de Opel versie daarentegen wel. Fiat schijnt dit opgelost te hebben middels de ontstekingsmodule en ECU. Het garageforum van AMT heeft een soortgelijke vraag met antwoord en uitleg al eens behandeld.



***

Reactie van autotechnicus:

Helaas kan ik het AMT-artikel niet lezen zonder een account aan te maken.

Maar ik zie iets over een ionisatiespanning.
Deze detectie van de ionisatiespanning (=wanneer vonkt de bougie) levert de motor dus de benodigde informatie over waar hij zich bevindt in het 4-takt verbrandingsproces. Hiermee heeft Fiat kennelijk de door mij eerder genoemde 1% op gezocht :-)

Om de vraag van de vraagsteller te beantwoorden: neem in dit geval het woord "nokkenassensor" niet al te letterlijk maar interpreteer het als "referentiepuntsensorcircuit".

Waarbij dan nog aangetekend moet worden dat ook zelfdiagnoses soms verkeerde conclusies kunnen trekken :-)