Wielen slaan nauwelijks uit bij stuurwiel max rechts.

Vraag gesteld door Geerdt18 op 10 oktober 2018

De stand van de voorwielen verspringt t.o.v. De stuurstand. Oorzaak?

Suzuki samurai met 1.3 GTI blokje en stuurbekrachtiging.

Stuurwiel staat goed scheef naar rechts als wielen rechtuit staan. Naar links sturen gaat prima, stuur max links, is goed naar links sturen. Als wielen max naar links staan, kan ik stuurwiel met kracht nog verder naar links draaien.
Echter, stuurwiel max naar rechts, geeft me een draaicirkel van een vrachtwagen. Wielen slaan minimaal uit naar rechts als stuurwiel max rechts staat.

Nu verspringt dit zo nu en dan. Eerst bijna geen bocht naar rechts te maken, nu weer enigzins.

De riem van de hydraulische stuurpomp slipt bij uiterst links en rechts sturen, poelie geeft dan veel weerstand. De spanning van riem is wat laag. Kan ik nog spannen of evt riem vervangen.

Kan de slippende riem de oorzaak zijn van de verspringende wielstand t.o.v. het stuurwiel?

Zo niet, wat kan dit wel veroorzaken? Voor zover ik zie zijn alle verbindingen verstand, wat verspringen niet mogelijk zou moeten maken.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de stuurinrichting van uw Suzuki Samurai.

De eerste aandacht gaat uit naar het stuurhuis zélf en niet de bekrachtiging of de aandrijfriem van de pomp. Bij het verspringen van de rechtuitstand moet u toch zeker zoeken bij het stuurhuis zelf of de overbrenging naar de wielen.

Bij de Samurai kom je nog weleens tegen dat men de stuuruitslag heeft aanpast wanneer er voor tereindoeleinden er afwijkende en vooral uitstekende wielen onder gaat plaatsen. Het lijkt alsof er één kant op er inderdaad sprake is van een beperkte stuuruitslag. Nader onderzoek is dus noodzakelijk richting stuurhuis.



***

Reactie van Geerdt18:

Ha Jos, bedankt voor je snelle reactie. Ik heb m 2 jaar en is pas sinds kort iets versprongen. Stuuruitslag is dus niet aangepast/ingesteld. Stuurstang die met schroefdraad in te stellen is, lijkt me ook niet de oorzaak.

Wil ik mijn aandacht richten op het bekrachtigde stuurhuis maar laat ik de bekrachtiging even achterwegen. Wat kan er versprongen zijn in het stuurhuis, of wat valt er in te stellen?

Het is dus onlangs versprongen waardoor ik nauwelijks een bocht naar rechts kan maken, is deels ook weer terug versprongen...



***

Reactie van Jos van der Drift:

Van welk bouwjaar is de Suzuki eigenlijk?



***

Reactie van Geerdt18:

1985 geloof ik. Ik zag wel dat de stang die het stuurhuis verbind met mijn rechter voorwiel, wat krom is. Hierdoor zou uitslag naar rechts minder kunnen zijn en links juist stuuruitslag over kunnen hebben...



***

Reactie van Geerdt18:

Die kromme stuurstang zou de kleine uitslag naar rechts wel kunnen verklaren. Het verspringen blijft een raadsel, tenzij dienstang inmiddels zo buigzaam is dat hij steeds buigt en rekt als ik met kracht stuur



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik heb gezocht naar de mogelijke oorzaak. Er is niet heel veel info beschikbaar maar gezien het type stuurhuis en de leeftijd zou het probleem best in het stuurhuis zelf gezocht kunnen worden.

Er worden best de nodige revisie exemplaren aangeboden en lijken niet het eeuwige leven te hebben. Door inwendige slijtage kan de overbrenging misschien versprongen zijn er er daardoor een verschil in stuuruitslag waardoor ook de middenstand niet meer klopt.