Tijdens het balanceren van de voorwielen werd geconstateerd dat het rechter voorwiel een kleine slag vertoonde, vandaar de onbalans.

Vraag gesteld door TGP op 21 juli 2016

Voorgesteld werd het betreffende voorwiel te wisselen met het rechter achterwiel, aangezien er dezelfde band op lag. Direct na het wegrijden merkte ik op dat na het nemen van een bocht naar links, het stuur niet meer vloeiend terug kwam. Ook stuurt de auto iets zwaarder. Terug geweest naar Profile Tyre Center. De monteur heeft er een proefrit mee gereden, maar kon niets ontdekken. Hij zei alleen dat niet bij iedere auto het stuur even vlot terug komt. Maar voor de betreffende werkzaamheden is het stuur altijd vlot en soepel terug gekomen. Dit is gebeurd na de werkzaamheden. Graag hoor ik uw mening hierover waar dit aan kan liggen.
Mvg,
TGP

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U schrijft dat tijdens het balanceren van de wielen bleek dat er een kleine slag in het rechter voorwiel zat, het voorstel was deze te wisselen met het rechter achterwiel. Hierna stuurt de auto zwaar en komt slecht terug uit de bocht.

Een slag in een voorwiel geeft trillingen in het stuur en een slag in het achterwiel trillingen in de gehele auto, het wisselen is dus uitsluitend verplaatsen van het probleem.

Ik zou beginnen met de wielen rechts terug te wisselen om te kijken of de auto dan weer normaal stuurt. Als dat zo is kan het zijn dat de rolweerstand van de banden verschilt.

Waarom zijn de wielen gebalanceerd, en wat is er verder aan de auto gedaan, mogelijk moet de oorzaak daar gezocht worden.