Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Zingend geluid

Vraag gesteld door LvdS1 op 3 juli 2018

Wanneer ik in versnellingen 1-2-3 rijd met een beperkt aantal toeren (< 2,500) hoor ik een zacht zingend geluid onder de motorkap. Het klinkt een beetje als bij achteruitrijden, maar dan iets zachter en hoger. Bij indrukken koppeling is het geluid weg, in de 4e en 5e versnelling ook.

Enkele maanden geleden is er een nieuwe koppeling en gereviseerde versnellingsbak geplaatst.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Kan het kwaad of mogelijk gewoon een geluid dat bij de auto hoort? Zo ja, waar zou het aan kunnen liggen? De auto betreft een Mini Cooper uit 2005.

Alvast bedankt,
Laurens

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt waar het omschreven zingende geluid vandaan komt.

Bij het intrappen van de koppeling ontkoppelt u min of meer de versnellingsbak. Wanneer het geluid dan weg is lijkt het uit de versnellingsbak te komen. Zoals u het omschrijft doet een hoog geluid vermoeden dat dit een lager is.

De koppeling is vervangen en de versnellingsbak zelfs gereviseerd. Wat mij betreft reden genoeg om de betreffende garage hier naar te laten kijken. Het verschijnsel is niet gebruikelijk en zou u dergelijke bijgeluiden niet mogen waarnemen. Een bijgeluid zal in de regel eerder verergeren dan dat het verdwijnt. Misschien kan het in dit stadium nog geen kwaad maar later wel. U kunt dus beter op een zo kort mogelijk termijn termijn de garage met dit geluid confronteren, desnoods middels een gezamenlijke proefrit.



***

Reactie van LvdS1:

Beste Jos,

Veel dank voor je snelle reactie. Ik heb meteen een afspraak met de garage gemaakt dus binnenkort wordt er naar gekeken / geluisterd.

Ondertussen heb ik nog even verder gegoogled over zingende geluiden en kwam daarbij tegen dat ook een (versleten) cardan een dergelijk geluid zou kunnen maken. Zou dit bij mij ook een mogelijke oorzaak kunnen zijn?

groet,
Laurens



***

Reactie van Jos van der Drift:

In theorie zou het ook het cardan kunnen zijn maar deze is in de versnellingsbak geïntegreerd. De verwachting is dat het toch meer vanuit de versnellingsbak moet komen omdat het met ingetrapte koppeling weg is. Dan is het cardan minder voordehandliggend.