Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Winterbanden en reserveband

Vraag gesteld door Berlage op 3 december 2018

Ik heb momenteel winterbanden gemonteerd, maar de reserveband is een zomerband. Hoe gaat dat in de praktijk? Hebben anderen zowel een zomer- als winterband als reserve?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de reserveband.

Een reserveband is géén verplichting en hoeft feitelijk niet aan boord te zijn. Natuurlijk krijgt het wel de voorkeur maar hoeft u voor een set winterbanden daar niet nog eens een extra winterwiel voor aan te schaffen. In tijd van nood zou u uw bestaande reservewiel nog kunnen inzetten om bij de dichtsbijzijnde locatie weer een volwaardige winterband eronder te krijgen.

Reacties

A. Oude Luttikhuis

Auteur - 25 november 2023

Ben blij met de uitgebreide antwoorden over dit onderwerp maar heb nog een aanvullende vraag. Ik heb in de winterperiode een reserve velg met winterband in de auto liggen. Nu zie ik dat deze winterband een verplichte rijrichting pijl heeft. Het kan dus zijn dat hij tegen de richting in gemonteerd wordt. Kan en mag dit over een redelijke afstand ?

Jos

ANWB Expert - 27 november 2023

U heeft een winterband al reservewiel maar met een draairichting in de vorm van een pijl op de wang van de band. Bij een lekke band kán het reservewiel dus aan de verkeerde kant van de auto belanden.

Mocht dit reservewiel in tijd van nood, op basis van de draairichting, aan de verkeerde kant van de auto worden gemonteerd, dan is dat om de auto weer rijdbaar te krijgen geen probleem. Dan moet u het meer als een noodwiel zien om binnen een redelijke termijn weer het juiste wiel er onder te krijgen. En misschien is het dan raadzaam om in een dergelijke situatie een wat voorzichtiger rijstijl te hanteren. Een band met de verkeerde draairichting zal niet optimaal kunnen presteren, zeker wanneer het gaat om het afvoeren van water of (natte)sneeuw. Dus t.o.v. 3 wél juist gemonteerde banden kan de auto dus op één wiel wat minder grip hebben, met mogelijk een wat onvoorspelbaar weggedrag als gevolg. Vandaar het advies dat te laten herstellen, zodra die mogelijkheid er is.

Reactie van Berlage:

Oh prima, ik dacht dat het technisch niet kan of mag om
te rijden met, in dit geval, 3 winterbanden en 1 zomerband.
Maar in geval van nood is dat dus mogelijk, maar hoeveel kilometer
kun je met zo'n combinatie dan rijden?

 


***

 

Reactie van Jos van der Drift:

Wanneer er sprake is van een situatie waarbij winterbanden verplicht zijn, zoals bij winterse neerslag in Oostenrijk of Duitsland, ben je feitelijk met één zomerband eronder in overtreding. Dan is het raadzaam om met dit ''noodwiel'' de dichtsbijzijnde locatie te bereiken waar een volwaardige winterband er weer onder kan.

Nederland kent géén winterbanden plicht en luistert het wettelijk dus minder nauw. Maar gezien het verschil in eigenschappen tussen een zomer- en winterband is tóch het advies op een zo kort mogelijke termijn de auto weer rondom op dezelfde banden te krijgen. Het weggedrag kan immers met twee verschillende banden onvoorspelbaar worden. Technisch hoeft het overigens geen probleem te zijn, mits de bandenmaat of afrolomtrek gelijk is aan de overige maten.

Ik wil tot slot nog benadrukken dat een lekke band statistisch niet vaak voorkomt. Dat is mede ook de reden dat reservewielen steeds vaker ontbreken bij nieuwe auto's. Toch zijn wij duidelijk voorstander van een reservewiel en is een zomerwiel als reserve dus prima in tijd van nood. Ook dus wanneer de auto rondom op winterbanden staat. Maar wel met het advies om een volwaardige winterband op een zo kort mogelijke termijn eronder te krijgen.

 

***

 

Reactie van hans1951:

Ik ben het niet helemaal eens met de reactie van de expert. Inderdaad is een reservewiel niet verplicht en dat het gebruik van een zomerband om naar een garage te gaan gedoogd wordt, maar er zijn meerdere redenen om het niet te doen. Het is gevaarlijk, zeker met een (smallere) thuisbrenger en als er veel sneeuw ligt. Vaak is het in de avond en nacht niet mogelijk om een band gerepareerd of vervangen te krijgen. Als je een aanrijding krijgt ben je strafbaar en de verzekering zoekt vaak een argument om niet te betalen als je schade claimt bij een aanrijding en de kans is dus groot dat je financieel pech hebt. Ik heb zelf ca. 10 jaar geleden een lekke band gehad in Ulm. 150 km. voor de eindbestemming in het Kleinwalsertal. Advies van Ford assistance zomerband er op en doorrijden, want de garage was dicht en de ADAC repareerde in die omstandigheden geen band. Een nogal boze reactie gegeven aan de medewerker en gedreigd na 20 jaar Ford een ander merk te kiezen. Uiteindelijk zelf besloten om te overnachten en 's morgens naar de plaatselijk dealer voor een reparatie. De servicemedewerker aan de balie reageerde verbaasd op het antwoord van Ford, want het was totaal onverantwoord om door te rijden met een zomerband. De volgende dag toen we met een uurtje of 15 vertraging op de plaats van bestemming waren belde Ford alsnog om te vragen hoe het afgelopen was en heeft uiteindelijk besloten de overnachting te vergoeden. Sinds die gebeurtenis rijd ik alleen nog met een volwaardig reservewiel met winterband in de kofferbak. Dat is dus mijn eis waar een auto aan moet voldoen. Geen plaats voor een volwaardig reservewiel dan maar een ander merk.


***

 

Reactie van iPeer:

Als ik zo de reacties lees zou het eigenlijk het slimste zijn om altijd een volwaardige winterband als reserveband in je auto te hebben. Je kunt namelijk best een paar 100 kilometer op een winterband in de zomer rondrijden :)

 


***

 

Reactie van fotomaat:

Beste Jos,
"Technisch hoeft het overigens geen probleem te zijn, mits de bandenmaat of afrolomtrek gelijk is aan de overige maten."
Hoe zit het dan met het zgn. "thuiskomwiel" met een max. snelheid van 80 km./u.? Voertuigen die ik onder deze omstandigheden heb zien rijden verschilde (optisch) duidelijk van banden- wielmaat.


***

 

Reactie van peflo:

Dus, als ik op het moment met m’n winterbanden bandenpech krijg, moet ik deze vervangen door een winterband? Het reserve wiel welke bij de auto hoort, heeft toch ook geen winterband. Het is een thuiskomertje waar, ik dacht, max 70 km/uur mee gereden mag worden.Nu heb ik op het moment als reserve band een zomerband en in de zomer een winterband. De reden is, dat ik bandenpech toch op 4 volwaardige banden verder kan.Hoelang mag ik hiermee verder rijden, Of moet ik naar de dichtstbijzijnde garage ?


***

 

Reactie van Miterabe:

Is het dan niet beter om all seizoen banden eronder te hebben?


***

 

Reactie van Dano1970:

Beste allemaal,
Als ik de reactie zo lees kom ik uit op een winterband als reserveband, maar er is nog niets vermeld over de runflat-band welke mij de voorkeur heeft. Heb deze nu als zomerband en gekozen omdat mijn vriendin met enige regelmaat in de late avond van en naar haar werk moet, als ze nu een lekke band zou krijgen kan ze gewoon doorrijden met 80km/ph en max 200 km. Dat scheelt dat ze of langs de snelweg of een donkere parkeerplaats een band moet vervangen of gemiddeld een uur moet wachten op de anwb.
Ik zou het niet wagen om met het standaard reservewiel in winterse omstandigheden te gaan rijden dit met als enige reden dat je evt nalatigheid verweten zou kunnen worden bij een ongeval, zeker waar een winterband verplicht is in winterse omstandigheden.
Zo ook de all-weather band behaald nooit die hoge eigenschappen van een volwaardige winterband, let hierbij ook op de enkele die wel goedgekeurd zijn in duitsland (op dit moment, kan ook weer veranderen).
Een winterband als reserve in de zomer betekend dat de band veel sneller slijt en bij langdurig gebruik zou kunnen klappen, dus ook hier max 200km op normale snelheid doorrijden om een vervanger te regelen. Ik ken overigens iemand die het helejaar doorijd op zijn winterbanden maar rijd ook niet zo veel met die auto. Ook hier zou je kunnen kiezen voor een run-flat als reserve maar dat is overkill. Ik heb overigens nog wel het standaard resevewiel in de kofferbak liggen.
Nadeel van de runflattband is dat je het bandenspanning meetsysteem goed ingesteld moet hebben om te voorkomen dat je enkele weken met een lekkeband rondrijdt. Personlijk ondervonden maar te laat om de band te repareren.
Succes met jullie keuzes.


***

 

Reactie van Jos van der Drift:

De oorspronkelijke vraag met antwoord heeft inmiddels de nodige aanvullende reacties opgeleverd. Dank daarvoor.
Ik wil benadrukken dan een reserve zomer- en resereve winterband natuurlijk de voorkeur krijgt. Maar gezien de sporadische kans op een lekke band kan ik me voorstellen dat niet iedereen met liefde deze investering doet. In zo'n geval volstaat en zomerband als reservewiel en is ook toegstaan. Zoals andersom ook om zowel in de zomer als winter een reservewiel aan boord te hebben. Om daar dan vervolgens 150 km mee in de sneeuw te rijden is zeker niet het advies. Dan kan een overnachting dan inderdaad weleens noodzakelijk zijn.
Een thuiskomer heeft vanwege een afwijkende maat inderdaad beperkingen. Vandaar een maximum snelheid van 80 km/h en over een beperkte afstand. Vanwege een kleinere afrolomtrek wordt ook geadviseerd dit wiel niet op de aangedreven as te plaatsen om schade aan de versnellingsbak/differentieel te voorkomen.
Runflate banden zijn uiteraard uitgevonden om bij een lekke band tóch de auto redelijk rijdbaar te houden. Over een redelijke afstand lukt het dan meestal wel al rijdend de hulptroepen te bereiken.