milieusticker in frankrijk en duitsland geld dat ook voor oldtimers, ga binnenkort met mg uit 1973 door frankrijk en duitsland.

Vraag gesteld door jac van dijck op 16 juli 2016

in nederland is er volgens mij ontheffing voor auto's ouder dan 40 jaar.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt of u ontheffing voor de milieusticker heeft in Duitsland en Frankrijk.

In Duitsland is ontheffing voor:

In Nederland geregistreerde voertuigen met een blauwe kentekenplaat (d.w.z. een datum eerste toelating van vóór 01-01-1978), in oorspronkelijke staat of dusdanig gerestaureerd. Als u geen blauwe platen heeft kunt u een kopie van deel 1 achter de voorruit leggen om datum 1e toelating aan te tonen.

Voor Frankrijk verwijs ik u naar de informatie op onze website.



***

Reactie van JvKnegsel:

Het verhaal over Duitsland klopt, maar alleen gaat het niet om van voor 1-1-1978, maar om 30 jaar of ouder. Bij de invoering van de milieuzones in Duitsland was die datum (exact) 30 jaar geleden. De wetgeving geldt vanaf 1-3-2007, maar de toepassing geschiedt vanaf 1-1-2008 (Berlijn, Hannover en Keulen beten het spits af), bron: https://de.wikipedia.org/wiki/Verordnung_zur_Kennzeichnung_der_Kraftfahrzeuge_mit_geringem_Beitrag_zur_Schadstoffbelastung. Puur toevallig is dat ook exact 30 jaar na de eerstetoelatingsdatum waarna men in Nederland geen klassiek blauwe kentekenplaat meer kon krijgen.
Dat heeft tot veel verwarring gezorgd in Nederland. De ANWB heeft daardoor lang abusievelijk 1-1-1978 als grens gecommuniceeerd, maar inmiddels lees je nu ook steeds vaker bij de ANWB "30 jaar of ouder". Maar nog lang niet overal.
Auto's van 1984 of van 1986 bijvoorbeeld zijn van na 1978 en inmiddels toch ook ouder dan 30 jaar.

Onder "in oorspronkelijke staat" bedoelt men niet dat de oldtimer in showroomstaat moet zijn. Gebruikssporen zijn geen probleem en ook niet-originele onderdelen of kleine wijzigingen zijn oké. Het sportuitlaatje mag dus (even los van de geluidseisen). De grens is niet hard, maar het gaat erom dat er niet een heel ander voertuig is ontstaan. Denk daarbij aan ombouw van een personenauto naar een bestelwagen, of aan de ombouw tot hot rod.
In dat geval wordt de auto weer geacht een geheel nieuw voertuig te zijn moeten er na de ombouw weer 30 jaren zijn verstreken.

Het gaat dus om een niet al te grondig verbouwde auto van 30 jaar of ouder, ongeacht uit welk land die komt. En ook ongeacht de kleur van de kentekenplaat. Van een Duitse opsporingsambtenbaar mag niet de parate kennis over alle kentekenplaten van alle landen worden verwacht (bijvoorbeeld dat "blauw" in Nederland toevallig altijd ruim 30 jaar oud is, al zie ik ook wel eens illegale blauwe platen op jongere auto's zitten), en niet valt in te zien waarom een klassieker met een blauwe plaat wel en even oude een klassieker met een gele plaat geen toegang zou hebben tot de milieuzone. En hoe doet men dat dan met auto's uit andere landen?