Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Katalysator en lambdasonde

Vraag gesteld door AdEer op 19 oktober 2017

Op 25 sept. jl. ontving ik een antwoord op mijn vraag m.b.t. de lambdasonde, die problemen gaf. Intussen heeft de garage mijn laten weten, dat opnieuw de katalysator en lambdasonde vervangen moet worden. De eerste maal was bij 46.500 km en nu bij bijna 90.000 km.
Na een bezoek aan Duitsland gaf het motormanagementsysteem storing aan. Tevens ging het benzineverbruik omhoog. Na overleg tussen Seat servicepoint en Pon komt men met de volgende oplossing van de totale kosten geschat op euro 1.860 zou ik 30% moeten betalen. Mijn vragen zijn:is door het wissen van het signaal van het motor managementsysteem het probleem opgelost? Zal na het gebruik van dezelfde brandstof het verbruik weer dalen? Hoe kan ik vaststellen dat de katalysator en lambdasonde werkelijk vervangen zijn? Wat beveel u aan, een second opinion door ANWB? Wat zijn daarvan de kosten en binnen welke tijd kan dit gerealiseerd worden?
MvGr Ad

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een aantal vragen over de noodzakelijke vervanging van een katalysator en lambdasonde.

Wat ik mis in het verhaal is de oorzaak van deze wederom defecte onderdelen. Als dit de tendens is staat u over 45.000 km weer met deze storing bij de dealer.

Pon erkend dat dit een té buitensporig gebrek is gezien de coulance regeling maar zonder technische verklaring waaróm deze gebreken. Daarom zie ik zonder oorzaak geen reden waarom dit storingssignaal niet nogmaals terugkomt. Ik denk dat u bij de dealer er vooral op moet hameren dat er mogelijk sprake is van een oorzaak en gevolg, en dat er uit niets blijkt dat met wederom deze nieuwe onderdelen de oorzaak ook definitief is opgelost.

Het brandstofverbruik kan inderdaad oplopen wanneer lambdasonde en katalysator hun werk niet goed doen. Uiteindelijk is de brandstof samenstelling daarvan afhankelijk en kan het benzine/lucht mengsel daardoor 'n stuk rijker worden. Wanneer het motormanagement géén storingen meer geeft zou u weer het gebruikelijke verbruik moeten kunnen halen.

Wanneer er een factuur is van de gedane werkzaamheden en gebruikte onderdelen heb ik er vertrouwen in dat een dealer dat ook daadwerkelijk heeft gedaan. U zou nog om de oude onderdelen kunnen vragen. Helaas zijn er géén ANWB Keuringstations meer actief die dat nog voor u kunnen checken of voor een second opinion.