Enorme verscheidenheid in dagrijlampen

Vraag gesteld door Wawikje op 01 september 2017

Ik zie tegenwoordig een enorme verscheidenheid aan de zgn dagrijlampjes. Van enorm groot en verblindend tot en met net aan brandende peertjes op bv de nieuwste vrachtauto, waarbij je echt moet kijken of er wel iets brand. Tot de zgn combi dagrijlamp met richting aanwijzer, waardoor het net lijkt alsof er een motorfiets staat of auto met kapotte lamp. Kan dit zomaar onder onze wet en regelgeving? Het likt erop dat de lobby der autoindustrie zegeviert in allerlij prullaria. Als laatste opmerking schaf dagrijverlichting af meer en meer zie ik auto,s / vrachtwagen in het duister zonder achterlichten rijden. Schaf automatische verlichting af aangezien deze pas in een tunnel aanspringen wat kan leiden tot remacties want ineens zie je rode verlichting aangaan. Hulde voor deze innovaties. Not

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over autoverlichting. Dat is een veelbesproken onderwerp, ook omdat verlichting ergernis en onduidelijkheid kan oproepen.

Dagrijverlichting is verplicht op nieuwe auto's. Fabrikanten hebben binnen de regels van de Europese typegoedkeuring vrijheid in het ontwerp van de lichten. Autofabrikanten gebruiken het DRL geregeld om de voorzijde van de auto te verfraaien, maar dat is gezien uw reactie aan smaak en interpretatie onderhevig. U ergert zich aan de verscheidenheid van de dagrijlichten.

Wij zullen uw signaal registreren en doorsturen naar de betreffende afdeling binnen de ANWB. Als blijkt dat er vergelijkbare signalen van andere ANWB leden binnen komen, dan kan dat een start zijn van een lobby naar het bedrijfsleven of de politiek. Hoe meer ledensignalen over hetzelfde onderwerp, hoe groter de wens van onze leden om daarin hun belang te behartigen.

Over automatisch inschakelende verlichting (dimlicht) in tunnels krijgen wij nauwelijks klachten te horen. Mogelijk omdat achterlichten minder fel branden dan remlichten. Die zijn als zodanig wel herkenbaar. Wel vormt de automatisch inschakelende verlichting een risico bij mist of slecht zicht door neerslag overdag. De sensor die de lichten aanstuurt kan alleen licht en donker onderscheiden, geen mist of neerslag.

Het klink tegenstrijdig, maar bij 'automatisch ingeschakeld dimlicht' moet bij slecht zicht overdag, de lichtschakelaar handmatig op dimlicht worden ingesteld.