heeft mijn garage de problemen van de airco goed ingeschat?

Vraag gesteld door martinush op 08 juni 2018

Enige tijd geleden een Renault Modus uit 2008 een uitgebreide onderhoudsbeurt laten geven inclusief airco. Voor de airco werd geadviseerd een All-inn servicebeurt en All-inn reiniging. Kosten ca € 160,- Na enige tijd blijkt de airco het niet te doen. Dus terug naar de garage,waar na inspectie blijkt dat de condensor lek is. Kosten voor reparatie ca € 650,- De garage stelt dat ze dit niet vooraf hadden kunnen constateren, maar slechts na een hercontrole na ca 3 weken. De hercontrole is door de garage niet aan mij verteld.
Omdat de auto weinig wordt gebruikt heeft het even geduurd voordat het probleem met de airco opnieuw is geconstateerd.
Als ik vooraf had geweten dat de reparatie totaal ca. € 800,- ging kosten had ik die niet laten uitvoeren. Ik heb nu het gevoel dat ik ontercht € 160,- heb uitgegeven voor een nutteloze reparatie.
Is mijn gevoel terecht?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of de garage juist heeft gehandeld wat betreft de sevicebeurt aan de airco en de in een later stadium ontdekte lekkage aan de condensor.

Ook een airco behoeft regelmatig onderhoud. Hij verliest per jaar gemiddeld zo`n 50 à 80 gram koudemiddel. Als een airconditioning-installatie gedurende langere tijd niet wordt gebruikt, zal het koudemiddel langzaam uit de installatie verdwijnen. Een natuurlijk verlies van 10-15% koudemiddel is dus heel gebruikelijk en is opnieuw afvullen een gebruikelijke handeling iedere paar jaar. Wat dat betreft is het logisch dat uw garage een dergelijke servicebeurt heeft geadviseerd.

Ik weet niet of u toen al klachten had over de werking van de airco of pas juist daarna. Maar een lekkage aan de condensor zou in theorie óók daarna ontstaan kunnen zijn óf juist nadat het systeem weer afgevuld was en gevacumeerd. Simpel gezegd vergelijkbaar met een lege band waarvan je pas kunt vaststellen dat deze lek is na 'm eerst opgepompt te hebben.

De garage heeft vermoedelijk ook een detectie vloeistof toegevoegd om bij eventuele airco problemen een lekkage te kunnen traceren. Dat is eigenlijk ook gebruikelijk omdat een koudemiddel lekkage lastig te traceren valt. Nu is de constatering dat er sprake is van een zichtbare lekkage aan de condensor. Dit onderdeel zit in de rijwind van de auto gemonteerd en kan van buitenaf lek raken door bijvoorbeeld een steentje dat ingeslagen is. Nogmaals: of dit feitelijk al voor óf na de servicebeurt aanwezig was valt met terugwerkende kracht niet vast te stellen. Maar een lekkage kan pas feitelijk vastgesteld worden nadat de boel weer is afgevuld. Daarom vind ik dat het handelen van de gagare niet verwijtbaar is. Het komt immers vaker voor dat een tekort aan koudemiddel in een later stadium te maken blijkt te hebben met een lekkage.