Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Graag advies, diesel of LPG

Vraag gesteld door JLE-IM op 19 februari 2018

Ik wil een occasion aanschaffen en daar 30.000 km per jaar mee rijden. Ik rij nu een Suzuki Swift van 2012 met 90.000 op de teller. ik betaal nu veel brandstofkosten (verbruik 1:17 benzine). Heeft u een advies voor diesel of LPG in de klasse Suzuki Swift, Opel Corsa, Ford Fiesta of richting volkswagen Golf, maar groter niet.
Ik hoor dat bij dieselauto's soms een onderdeel moet worden vervangen, dat zeer kostbaar is.
bij voorbaat dank voor uw reactie.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U rijdt 30.000 kilometer per jaar en rekent nu zo'n 225 euro per maand af aan de pomphouder. U zoekt een gebruikte auto op LPG of diesel.

Gaat u voor een auto in het B-segment, bijvoorbeeld een gebruikte Ford Fiesta, dan is in uw geval LPG het goedkoopste. Ik kom in een snelle rekensom uit op 22 cent per kilometer all-in. De benzineversie zit op 24,8 cent en de diesel daar dichtbij met 24,1 cent per kilometer.

Het dure onderdeel dat u noemt bij een dieselauto is waarschijnlijk het roetfilter. Dat heeft geen oneindige levensduur en het is te hopen dat vervanging u bespaard blijft. De LPG-auto kan ook tegen zulke typische LPG kostenposten aanlopen zoals een revisie van de cilinderkop plus inhoud. Het langzaam aan de pomp opgebouwde voordeel wordt dan al een stuk kleiner, àls het zich al tot zover beperkt.

Als het jaarkilometrage vrijwel zeker de komende jaren hoog blijft, kan de aanschaf van een goeie LPG-auto wel een gunstige zijn. Valt het jaarkilometrage in 2020 bij wijze van spreken terug tot 10.000, dan zou u wellicht liever een benzine-auto hebben gehad.

Doorrijden in de Swift is overigens minder duur dan het lijkt. Ik kom voor deze auto ook uit op circa 22 cent per kilometer. Hij kost wat meer aan de pomp, maar er hoeft geen geld op tafel te komen om hem voor de deur te krijgen.

Op basis van gangbare uitvoeringen, uitgangspunten ANWB kostenbegrotingen, gemiddelden en een aantal aannames.

 


***

 

 

 

Reactie van JLE-IM:

 

 

Geachte heer de Jong,
Hartelijk dank voor uw snelle reactie en deskundig advies.
Ik heb nog 1 vraag als dat mogelijk is:
Heeft u een indicatie hoeveel KM de Suzuki Swift zou kunnen halen, als deze conform het onderhoudsschema bij de Suzuki dealer wordt onderhouden, met de wetenschap dat ik een rustige autorijder ben.
Bij voorbaat dank voor uw reactie.

 


***

 

 

 

Reactie van Erik Jan de Jong:

 

 

De ervaring leert dat de levensduur van de motor, of de toestand van de motor bij hoge kilometerstanden exemplarisch nogal verschilt. De kwaliteit van de techniek verschilt per merk en type, en het onderhoud en de gebruiksomstandigheden verschillen per exemplaar. De bestuurder is nog de belangrijkste factor. Als die voor ogen houdt de auto lang in bezit te houden, dan kan vrijwel elke motor een hoge kilometerstand bereiken.

Op een gegeven moment komt elke gangbare auto wel op het punt waarop inruilen puur financieel verstandiger is dan repareren. Dat moment zal waarschijnlijk eerder komen dan dat de motor versleten is.

De mate van slijtage is vooral afhankelijk van het gebruik (motorbelasting, koude starts) en het onderhoud. Een motor slijt het meest in de warmloopfase en tijdens zware belasting, meer op korte stukjes dan bij lange ritten, meer in de stad dan op de grote weg.

U noemt zelf uw rijstijl en goed onderhoud als pluspunten voor een lange levensduur van uw Swift. Daar kan ik de gunstige rijomstandigheden aan toevoegen: de auto zal langere stukken gaan rijden. Een troef die ik nog niet heb genoemd is de betrouwbaarheid van de Swift. Niets is zeker, maar ik zie geen beren op de weg.

 


***

 

 

 

Reactie van Frankschoe:

 

 

Goeie dag,
ik heb een Volvo XC70 gekocht uit 2001 met 200.000km, erg mooie auto uit zwitserland.
Ik wil LPG laten inbouwen en heb paar vraagjes:
1. ik laat de motor chippen, kan dat met een lpg installatie?
2. er wordt aangeboden BRC, een GFI een een eurogasisntallatie. De eurogas is duidelijk de goedkoopste. Is deze wel ok?
3. is de klepsmeersysteem belangrijk en moet ik dan een vacuum of een elektronische nemen?
4. is de motor geschikt voor een LPG?

dank en groet
Frank

 


***

 

 

 

Reactie van Erik Jan de Jong:

 

 

Beste Frankschoe,

Zou u in verband met de overzichtelijkheid uw vraag willen stellen in een nieuw topic?