Ford Focus: van brandstofpomp naar computer naar uitlaatklep, kan ik garage nog vertrouwen?

Vraag gesteld door WvdG op 16 januari 2015

Mijn Ford Focus 1,6 Tcdi Wagon Van 2009, km 93.000 was op 18/12 na een lange rit plotseling niet meer aan de praat te krijgen.
De behulpzame Wegenwacht las het hele electronische circuit door, en veronderstelde een kapotte brandstofpomp. De wagen werd naar mijn garage getransporteerd.
Na een dag kreeg ik te horen dat de bandstofpomp wegens een vastzittende klep vervangen moest worden. Ik besloot om gelijktijdig de distributieriem te laten vervangen. Kosten totaal 1400 euro.
Toen ik de auto ophaalde vertelde de monteur me dat hij de boordcomputer niet vertrouwde omdat hij gemerkt had dat de auto elke keer pas na 2 keer starten aansloeg. Maar hij sloeg nu aan, en ik reed ermee naar huis.
De volgende dag (het was inmiddels 04/01) bleek hij opnieuw niet te willen starten.
Opnieuw de hulp van de Wegenwacht ingeroepen, die me uiteindelijk terug naar de garage sleepte.
Daar werd gezegd dat de boordcomputer (dus) waarschijnlijk stuk was, en voorgesteld een tweedehands te zoeken en te monteren. Kosten geschat op 400 euro excl. 2u arbeid. Later hoorde ik van de monteur dat het vinden van de juiste computer al ingewikkeld was, maar dat het inregelen ervan nog ingewikkelder was. En ik zag inderdaad met hoeveel meetinstrumenten mijn auto inmiddels was volgestouwd, hoe de kabelstreng gecontroleerd was etc. Ik nam (en neem nog steeds) aan dat de garage zijn uiterste best deed om de oorzaak op te sporen en te verhelpen.
Ik ging dus met het voorstel mee, maar ook na montage van de 2e hands computer bleek de auto in eerste instantie niet te willen starten. Maar op 12/01 vertelde de monteur dat hij de oorzaak had gevonden: een van de pennetjes was krom geweest en had hij met een tangetje rechtgebogen. En ja: de motor startte waar ik bij stond. We spraken af dat de monteur de auto nog een dag zou proefrijden. Maar op 14/01 belde hij om te zeggen dat hij nu een storing in een klep in de uitlaat (EGR-klep?) vermoedde: de auto reed wel, maar niet harder dan 80km/u. hij schatte het vervangen van de klep op 500 euro, excl. arbeid.
Laat ik voorop stellen dat ik begrijp dat een probleem heel ingewikkeld kan zijn en dat ik gezien heb welke werk de garage heeft verzet.
Wat ik kan voorstellen is dat er een relatie kan zijn tussen een kapotte computer en een kapotte klep in de brandstofpomp.
Maar nu er (na haast een maand sleutelen en ruim 2500 euro) sprake zou zijn van een defecte uitlaatklep vraag ik me af of de garage nog te vertrouwen is.
Temeer omdat de auto altijd prima gereden heeft, altijd door deze garage in onderhoud is geweest. En ik de reeks defecten niet meer kan volgen.
Mag ik daarover nu om uw deskundige opinie vragen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U omschrijft een lastig maar best vaak voorkomende kwestie. Na een kostbare ingreep blijkt nóg een ingreep noodzakelijk te zijn en heel vaak daarna nóg een. Soms vraag je je af of er daadwerkelijk drie gebreken waren óf dat er een verkeerde diagnose is gesteld. In het geval van de computer en de pomp is dat met terugwerkende kracht lastig te achterhalen. Aan de andere kant is de EGR klep bij heel veel auto's een bron van storingen. Dat u ineens dit probleem heeft is moeilijk te verklaren maar misschien heeft een slechte brandstofpomp uiteindelijk voor meer inwendige vervuiling gezorgd, met inderdaad gevolgen voor de EGR klep. U zou het kunnen zien als een gevalletje gevolgschade. Ik geef de garage daarom het voordeel van de twijfel. Ik vind wel dat u concreet moet afspreken dat u de garantie moet krijgen dat hierna alle problemen definitief zijn opgelost. Wanneer dit niet het geval is, zou de oude EGR klep weer terug geplaatst moeten worden en het betreffende bedrag gecrediteerd.



***

Reactie van WvdG:

Beste Jos van der Drift, ik weet niet of dit de juiste plaats is, maar ik wil u hartelijk bedanken voor uw opinie. Ik zal uw advies mbt de klep opvolgen!