Reparatiekosten Mini Cooper S

Vraag gesteld door Mariajansje op 20 oktober 2016

Mijne heren,

Ik ben in het bezit van een 4 jaar oude MINI Cooper S met slechts 39.000 km op de teller. De MINI heeft vermogensverlies en naar zeggen defecte koppelingsplaten en een verbrand vliegwiel. De oorzaak zou - volgens de dealer - liggen aan het rijden met slippende koppeling. De geraamde kosten € 2.650,-.
Ik rij 45 jaar auto en weet hoe ik een auto moet bedienen. Kan het voorkomen dat een dermate nieuwe, duurzame en kostbare auto al na vier jaar dergelijke gebreken vertoont ? Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,
Marja
tel.: 0651525410

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de reparatie kosten van uw Mini Cooper S.

Op basis van leeftijd en kilometrage valt een versleten koppeling bij normaal gebruik als buitensporig snel te beschouwen. Het probleem is echter dat de beschuldigende vinger eigenlijk altijd richting de bestuurder wordt gewezen. Het is dan aan u om aan te tonen dat er sprake is van een gebrek en het niet te wijten is aan verkeerd gebruik. Dat wordt een lastige missie en zou u dat via een expertise bureau moeten aantonen. Misschien moet u na herstel de werkplaatschef uitnodigen voor een proefrit zodat hij kan aangeven wat u in het gebruik verkeerd doet.

De herstelwerkzaamheden zijn inderdaad erg prijzig. Het is ook een arbeidsintensieve klus en met een nieuw vliegwiel en een volledig koppelingset kom je alles bij elkaar wel uit op dit bedrag. Maar ieder 4 jaar een volledig nieuwe koppeling maakt deze auto wel buitensporig duur.



***

Reactie van Mariajansje:

Dank Jos van der Drift.
De reparatie heeft inmiddels plaatsgevonden en geen enkele coulance van MINI Nederland. U stelt in uw antwoord dit door een expertise bureau te laten uitvoeren. Wie kunt u mij adviseren en hoe gaat dit inzien werk ? Ik hoor het graag want met dermate hoge kosten (€.2500) wil ik het niet bij laten zitten.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Een expertisebureau is o.a. CED en de Dekra. Het is wel van groot belang dat oude onderdelen nog beschikbaar zijn. Uiteindelijk moet er na technisch onderzoek vastgesteld kunnen worden of er wel sprake is van een gebruikersfout of misschien te wijten aan een gebrek.

Het is ook nog een overweging de kwestie voor te leggen aan de Geschillencommissie op basis van het non-conformiteits beginsel. Van een koppeling mag u immers een langere levensduur verwachten. Maar óók dan zal er middels een door de Geschillencommisie aangewezen expert technisch onderzoek moeten plaatsvinden. De inmiddels vervangen onderdelen zijn dus voor het onderzoek essentieel om er in dit stadium nog een vervolg aan te kunnen geven.


Zie ook Klachten na Aankoop.