verhaal halen ivm aankoop ondeugdelijk product

Vraag gesteld door DLK op 17 december 2017

Ik heb op 20 december 2016 voor € 2250,-- (incl. € 300 rijklaar maken) een occasion Lada 111.8 gekocht (bwjaar 2008/km. stand 52.000). Tien maanden later (23-10-2017) is door mijn eigen garage een reeks ernstige gebreken geconstateerd, die niet onder de noemer 'pech' of reguliere slijtage lijken te vallen. De APK-datum 2017 nadert en daar kom ik met de vastgestelde gebreken niet zo maar doorheen. De aankoopgarage heeft hier en daar zonder kosten reparaties uitgevoerd, maar berekent voor aanvullende werkzaamheden en materialen € 650 om de auto voor de komende APK geschikt te maken. Ik verwijt de aankoopgarage mij een ondeugdelijk product te hebben verkocht. Hoe sterk sta ik?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Vorig jaar heeft u bij een autobedrijf een gebruikte Lada (2008/52.000 km) aangeschaft. De auto kent vele gebreken, waardoor de auto binnenkort waarschijnlijk bijde APK wordt afgekeurd. De verkoper wil de benodigde reparaties tegen betaling herstellen. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Wettelijke garantie
Of u een beroep kunt doen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW) hangt af van het gebrek.gebreken. Conformiteit gaat immers uit van de redelijke verwachting die u mag hebben op grond vand e koopovereenkomst. Hou ouder het product is, des te meer u de levensverwachting dient bij te stellen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.