controle koelvloeistof verlies na aanrijding altijd verplicht

Vraag gesteld door rbgrw op 10 november 2017

In 2015 twee keer aangereden.

1e keer : 1x rechtstandig door busje met trekhaak die zonder waarschuwing achteruit reed: behoorlijke schade. Hoe standpunt verplichting kwaliteitscontrole gevolg koelvloeistof verlies.
2e keer: drie mnd later behoorlijke schade links voor: zelfde vraag mbt reparatie.

Merk al tijdje koelvloeistof verlies : niet gedacht aan noodzaak kontrole radiator na reparatie, moet regelmatig wat bijvullen. 

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw auto verliest koelvloeistof, mogelijk naar aanleiding van een aanrijding.

Bij een frontschade zal uiteraard altijd beoordeeld moeten worden welke componenten schade hebben opgelopen. Een lekkage aan een radiateur is dan niet uitzonderlijk. Ook bij de laatste schade zou wederom het koelsysteem beoordeeld moeten worden of deze naar aanleiding van de aanrijding is beschadigd.

U merkt nu na een tijdje dat er sprake is van een verlies van koelvloeistof. Nu bestaat het koelsysteem uit méér dan alleen een radiateur. De lekkage kan ook veroorzaakt worden door een waterpomp of slang. Er moet dus éérst vastgesteld worden waar de lekkage vandaan komt om vervolgens vast te stellen of dit aantoonbaar in relatie gebracht kan worden met één van de aanrijdingen. Het is altijd mogelijk in zo'n stuatie de verzekeraar dan op de hoogte te brengen, wanneer er duidelijk sprake is van een verborgen schade binnen een redelijk termijn na herstel.

 


***

 

 

 

Reactie van rbgrw:
Ben in bezit Peugeot 207SW gekocht 2010 maart op markt gebracht maart 2008, nu gereden 75000 km. in boekje handleiding staat niets overw welk type koelvloeistof gebruiken. Kom ik bij KWIK dan doet men er een roze vloeistof in. IS DAT GOED OF FOUTIEF? Bij shell -staiton verkoopt men nu 2 soorten. Hoe te handelen welk type gebruiken? schadelijk een ander type gebruiken??