Specifiekere vraag over de injectie motor van de Yeti bij weinig gebruik

Vraag gesteld door RO. op 24 mei 2017

Ik blijk niet specifiek genoeg te zijn geweest met mijn eerdere vraag: Recent vernam ik dat het volgende kan spelen als er onvoldoende wordt gereden met de Yeti: "de 'injectie' is een klein kanaaltje / buisje waardoor de brandstof in de cilinder wordt gespoten. De hoeveelheid wordt vaak bepaald met een elektronische of computergestuurde regelaar. Deze kanaaltjes zouden kennelijk gemakkelijk verstopt raken door verontreinigingen, als er (te) weinig wordt gereden." Wat is uw ervaring hiermee?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over mogelijke vervuiling van een benzine injector bij een Skoda Yeti bij niet al te intensief gebruik.

Bij gebruikers die slechts incidenteel met de auto rijden en veelvuldig korte afstandjes kan er dergelijke vervuiling soms ontstaan. Dat is zeker niet per definitie altijd zo. Bij een dergelijk wat afwijkend gebruik (veel korte stukjes, stadsverkeer, motor die nauwelijks op temperatuur komt) zou het tanken van premium brandstof (zoals o.a. Shell V-Power, Esso Synergy en BP Ultimate) een positief en preventief effect kunnen hebben.

Maar ik wil benadrukken dat dit niet een speciefiek Yeti verschijnsel. Elke auto die slechts summier wordt gebruikt loopt wat meer kans op inwendige vervuiling. Vaak speelt de garage bij het onderhoud daar ook op in door additieven aan olie en brandstofsysteem toe te voegen om vervuiling tegen te gaan en lichte vervuiling zelfs te verwijderen.