Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Lambdasensor of hele katalysator (voor gebruikt exemplaar) vervangen?

Vraag gesteld door WGM op 7 maart 2016

Ik ben eerste eigenaar van een Peugeot 107 (2008), 100.000 km en heb al behoorlijk wat kosten moeten maken. Net uit de garantie een nieuwe waterpomp, de auto maakte altijd relatief veel lawaai (ik weet dat een 3-cylinder meer geluid produceert) en daarover klaagde ik vanaf het begin: nadat de wiellagers vervangen moesten worden maakte de auto beduidend minder lawaai waardoor ik in mijn twijfels vanaf het begin bevestigd werd, maar ik had geen garantie meer.

Nu brandt sinds een klein jaar het emissielampje. De auto is steeds bij de dealer in onderhoud geweest. Voor mijn banden (controle/vervanging) ga ik naar een ander bedrijf om niet van slechts één bedrijf afhankelijk te zijn wat mijn auto betreft qua technische informatie e.d. en ik ben hierover transparant naar mijn dealer toe. Via mijn autoverzekering kreeg ik een checkbeurt aangeboden, ook daar het probleem voorgelegd zodat ik nu van 3 bedrijven + internet informatie heb mbt dat emissielampjesprobleem.

Twee van hen zeggen alleen de lambdasensor te vervangen (+- 190,00 euro), maar de dealer zegt dat, ook al wordt het lampje uitgeschakeld en dus niet meer brandt, de auto door de APK kan komen, maar dat ook al is het lampje uit dit toch altijd terug te zien is bij evt APK controle (ongeveer 4 vd 100 afgemelde auto’s). Dit zou dan altijd voor een afkeuring zorgen en voor hen problemen opleveren voor hun status. Volgens de dealer moet ik dus de hele katalysator vervangen, maar ik blijf het vreemd vinden dat die andere 2 (ook gerenommeerde bedrijven) adviseerden alleen de sensor te vervangen, wat dus voor mij veel minder kosten met zich meebrengt. Ik ben behoorlijk boos geworden bij de dealer over het feit dat ik nu wéér voor hoge kosten kom te staan en ik door een opeenstapeling van kleinere zaken en het wiellagerverhaal mijn vertrouwen in hen wat ben kwijtgeraakt, hebben ze meegedacht en bieden ze me een gebruikte katalysator aan waarin een klein scheurtje zit dat goed lasbaar is. Garantie kunnen ze me niet geven, maar ik heb voor een kleine honderd euro meer een geheel vervangen, weliswaar gebruikte katalysator ipv alleen de lambdasensor.

Ik heb gevraagd waar dit probleem vandaan kan komen, want ik denk maar zo dat als het in mijn motor (verbranding) zit bijvoorbeeld, het probleem zich opnieuw kan aandienen. Hoe kan ik/kunnen we hierachter komen en wat staat me dan nog te wachten? Hoe kan ik proberen in te schatten wat ik redelijkerwijs aan kosten kan verwachten. Ik sprak iemand, zelfde auto, 30.000 km meer gereden, zelfde dealer: op nieuwe banden/remmen/regulier onderhoud na, geen kosten. Mijn moeder rijdt een C1, zelfde verhaal. Het zouden goedkope auto’s zijn, maar die van mij hoort daar helaas niet bij.

Hoe kan ik proberen in te schatten wat ik nog kan verwachten en wat kan ik het beste besluiten t.a.v. de katalysator/lambdasensor?

Met dank alvast voor uw reactie.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of het verstandig is alleen de lambdasonde te vervangen óf in combinatie met een (gebruikte) katalysator.

Lambdasonde
Een lambdasonde kan best defect raken zonder specifieke aanleiding. Om meteen maar de katalysator te gaan vervangen lijkt me wel erg voorbarig. De mogelijk opgeslagen storingsmeldingen kunnen gewoon gewist worden en zónder brandend lampje emissiegerelateerde foutcodes hoeft de APK dan geen probleem te zijn. Natuurlijk hoeft een katalysator niet altijd het eeuwige leven te hebben, maar ik zou toch eerst met de sensor beginnen. Twee defecte componenten is vooralsnog iets te toevallig.

Bekende verschijnselen
Overigens zijn problemen met de waterpomp helaas wel een bekend verschijnsel en hoor je ook nog weleens van wiellagerproblemen. Spijtig dat u wel al tegen die nodige kosten bent aangelopen. De reputatie van de 107 en aanverwante modellen van Toyota en Citroen is misschien niet top maar behoort wel tot de betere in deze klasse. Hopelijk is dit probleem met een nieuwe sensor en gewiste foutcodes definitief verholpen.