Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Is het reeel dat ik na 104.000 km moet betalen voor een nieuwe motor i.v.m. slijtage van de zuigers?

Vraag gesteld door MarryvK op 28 juni 2017

Ik heb een Hyundai i35 uit 2011 met 104.000 km op de teller. De garage stelt dat ik de keuze heb uit reviseren of een nieuwe motor plaatsen. Uit coulance hoef ik maar 50% van de kosten te betalen,(25% betaald de garage) maar is dit wel reëel ? Een auto met zo weinig kilometers kan normaal gesproken toch geen versleten zuigers hebben. Ik ben een rustige rijder. Ik vind dat de importeur in deze zaak meer dan de 25% coulance moet betalen. Wat vindt u ?

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

Wanneer u een auto koopt, mag u verwachten dat deze auto de eigenschappen bezit voor veilig en normaal gebruik. Voldoet de auto niet aan de redelijke verwachtingen dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a.: leeftijd van de auto, koopprijs van de auto, waar u de auto kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto.

Uit navraag bij onze technische experts blijkt dat, gelet op de leeftijd en kilometerstand van uw auto en ervan uitgaande dat de auto normaal gebruikt en onderhouden is, u dit gebrek met de zuigers nog niet had mogen verwachten. De auto zou namelijk gemiddeld een levensduur van 250.000 km moeten hebben. Indien de garage ook de verkoper is geweest hebt u juridisch gezien recht op een kosteloze oplossing.

U kunt ten opzichte van de importeur geen rechten afdwingen omdat die geen contractpartij is. U kunt zich daarom dan ook alleen wenden tot de garage. Echter, in het kader van de weg van de minste weerstand kunnen we stellen dat, aangezien de auto 104.000 km heeft gereden, het in uw geval redelijk is dat er op basis van gelijkwaardig deel over wordt gegaan tot reparatie.

Indien de garage niet instemt met het dragen van een gelijkwaardig deel, en hij is aangesloten bij de Bovag, kunt u deze zaak aanhangig maken bij de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.