Is de Peugeot 3008 wel betrouwbaar

Vraag gesteld door Huuch op 23 november 2016

Ik heb in januari 2012 een nieuwe Peugeot 3008 1,6 Automaat TSH aangeschaft, ik ben normaal gewent wat ik slecht bij een garage langs ga voor onderhoud. Nu ben ik reeds 6 maal langs geweest met allerlei mankementen. 2 maal de motor, 2 maal de distributieketting en 2 maal de koelvloeistof. Deels is dit onder garantie geregeld verholpen. Morgen moet ik opnieuw naar de garage voor de 7e storing er is iets met de motor. Er staat inmiddels 90.000 km op de teller. Privé verkopen is geen optie, omdat ik niet kan instaan voor een goed functionerende auto.
Vraag 1 is kun je na zoveel mankementen de auto terug geven aan de garage en moeten zij deze dan terug nemen?
Bij één van de motor storingen bleek er onvoldoende brandstof aan de motor aangeboden te worden door de pomp, waardoor de auto in een veiligheidsmode terecht komt en dus niet meer rijdt, gelukkig reed ik in de bebouwde kom, maar stel dat ik op de 3e baan van de snelweg zou rijden. Dit probleem komt wel vaker voor bij de 3008.
Vraag 2 kun je Peugeot niet op voorhand aansprakelijk stellen zodat ze gedwongen worden deze serie auto's terug te roepen en de problemen structureel op te lossen, voordat er iets ergs gebeurt?

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft in 2012 een nieuwe Peugeot 3008 1,6 Automaat gekocht, waar op dit moment 90.000 km op de teller staat.

U bent tot nu al zes keer bij de garage langs geweest met diverse gebreken.

Hoogstwaarschijnlijk gaat het hier om een THP-motor. De door u geschetste problemen zijn namelijk allemaal aan THP-motor gerelateerd. Op het platform zijn hier al meer vragen over gesteld.

Volgens onze technische experts zijn deze problemen bij de Peugeot dealers bekend en te verhelpen. Naar ik begrijp, is dit tot nu toe bij uw auto ook het geval geweest. Maar kennelijk niet blijvend. We hebben begrepen dat er op de reparatie aan de motor een garantie geldt van 5 jaar of 150.000 km (op voorwaarde dat de auto bij een Peugeot dealer in onderhoud is geweest). Ook zonder garantie heeft u recht op herstel op basis van wettelijke garantie (non-conformiteit).

Ik adviseer u de verkoper voor de laatste keer de gelegenheid te geven het gebrek te herstellen. Doe dit schriftelijk. Mocht het probleem na de reparatie niet opgelost zijn, dan is de verkoper in verzuim en kunt u de overeenkomst ontbinden.

U kunt hiervoor gebruik maken van onze modelbrief.

Verder vraagt u of u Peugeot niet op voorhand aansprakelijk kunt stellen, zodat deze serie auto’s wordt teruggeroepen. Een officiële terugroep-actie loopt via de RDW. Op de site van de RDW vindt u daarover meer informatie.



***

Reactie van Huuch:

bedankt voor de reactie

uw stelt dat "We hebben begrepen dat er op de reparatie aan de motor een garantie geldt van 5 jaar of 150.000 km"
is dit officieel zo vanuit Peugeot, want ik krijg steeds te horen dat er 3 jaar garantie is en alles wat ze verder doen coulance is?



***

Reactie van Marlijn van Gellicum:

Het eerder gegeven advies was niet helemaal correct. Excuses hiervoor.

De fabrieksgarantie is meestal 2 of 3 jaar. Wij hadden begrepen dat het ging om een garantie van 5 jaar of 150.000 km. Dit ligt iets anders. Het gaat om een coulanceregeling van Peugeot. U kunt in dit geval dus een beroep doen op coulance. Dit is echter niet afdwingbaar.

U kunt de verkoper ook op basis van non-conformiteit (de 'wettelijke garantie') aanspreken. Dit is wel afdwingbaar. Voordeel van een beroep op non-conformiteit is verder dat u -als u er niet met de verkoper uit komt - naar de Geschillencommissie Voertuigen kunt (mits de verkoper bij de BOVAG aangesloten is).

U heeft kort gezegd twee mogelijkheden: coulance en non-conformiteit. Deze kunt u beide noemen in een brief aan de verkoper.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.