Euro 98 tanken voor meer trekvermogen

Vraag gesteld door Peter L. op 01 juli 2017

Komende zomer rijden we weer de bergen in met auto en vouwwagen. Heeft het zin om euro 98 te tanken ipv euro 95 voor (iets?) meer motorvermogen?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over benzine.

Pingelen
Het verschil tussen Euro 95 en Super Plus 98 is het octaangetal, wat de zogenaamde klopvastheid aangeeft. Hoe hoger de klopvastheid van benzine, des te minder snel zal de brandstof spontaan, vóór de onstekingsvonk, ongecontroleerd ontbranden. Dat verschijnsel wordt ook detonatie of pingelen genoemd. Het gebeurt alleen bij hoge motorbelasting en kan schade veroorzaken aan de motor.

Sensor
Alle moderne benzine-auto's hebben een pingelsensor. Die sensor kan het verschijnsel herkennen, en laat het motormanagement ingrijpen door het ontstekingstijdstip later te zetten. Op dat moment wordt schade voorkomen, maar zijn de prestaties van de motor wel minder. Omdat bij benzine met een hoger octaangetal de motor minder snel zal gaan pingelen, hoeft er door de computer minder snel worden ingegrepen, waardoor de motor in die situatie beter zal presteren.

Bij licht belaste motor heeft het tanken van een hoger octaan benzine geen voordelen, maar als de motor flink aan de bak moet, kan je met een brandstof met hoger octaangetal dus betere prestaties verwachten.

Toerental
Zeker bij lichter gemotoriseerde auto's die met aanhangwagen de bergen in gaat, is het van belang om het potentieel van de motor goed te benutten. Dat kunt u doen door de motor bergopwaarts voldoende toeren te laten draaien. U belast de motor daarmee minder zwaar, en de motor levert bij meer toeren meer vermogen. De koelcapaciteit is ook groter.

Zakt de snelheid terug of merkt u dat de auto niet goed wil versnellen terwijl u gas geeft, dan is het tijd om terug te schakelen.