Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Rechts inhalen

Vraag gesteld door dadeboom op 3 november 2017

Bij het steeds breder worden van de wegen zie je steeds vaker dat rechts inhalen normaal aan het worden is. Het is soms ondoenlijk om op brede wegen dat niet te doen, zeker als het druk is. Ik heb een tijdje in Amerika rond getoerd waar dit is toegestaan. "Keep in Lane" Zowel rechts als links inhalen is toegestaan. Ik vind het verkeer daardoor veel rustiger. Niet dat gezwalk heen en weer wat een onrustig beeld oproept,

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U schrijft over rechts inhalen en het principe "keep your lane".

U heeft wel een punt. Er zijn al erg veel meerstrooks snelwegen. En het gedrag is daar zeker anders dan op de traditionele autosnelwegen. Het leidt tot niet-rechts rijden en rechts inhalen. Is dat erg?

Als links blijven rijden het gevolg is van afleiding (door telefoon of drukke gesprekken in de auto) is dat niet goed. Met name die afleiding.

Volgens de wet moet je rechts houden en moet je links inhalen. Behalve als er gereden wordt in file (en volgens de jurisprudentie kan dat ook bij hogere snelheden) dan mag je rechts inhalen. En we zien meer en meer op onze meerstrooks wegen dat er vanwege de drukte al volgens een soort van ‘keep your lane’-systeem gereden wordt: ieder houdt zijn eigen strook. Over het algemeen wordt dan rechts het langzaamst gereden en links het snelst. En dan haal je automatisch links in.

Maar zeker bij een relatief lage maximum snelheid (80 of 100) en druk verkeer kan het voorkomen dat een meer rechts gelegen strook sneller gaat dan een meer links gelegen strook. Het is dan niet voor de hand liggend dat je door het drukke verkeer helemaal naar links gaat om in te halen en vervolgens weer naar rechts omdat je rechts moet houden.

In feite loopt onze wetgeving hier wat achter op de (nieuwe) praktijk.

We gaan het bespreken met onze collega's van RWS en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. De vraag die voor ligt: “is er aanleiding om de wetgeving iets aan te passen op het feitelijke gedrag op meerstrooks wegen?” Punt is wel dat dit soort zaken (veel) tijd nemen vanwege onderzoek, wetgeving etc., maar we slingeren de discussie aan.