Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kwaliteit prop in run flat band

Vraag gesteld door RichardD op 10 juli 2017

Zojuist een 2e hands auto van jan 2017 gekocht met run flat banden. Bij aflevering blijkt de linkerachterband lek te zijn door een schroef.
De auto dealer heeft middels een prop de lekke achterband gerepareerd. Wij hebben gevraagd om een nieuwe achterband, echter de auto dealer geeft aan dat na de reparatie de band weer 100% is. Is dat inderdaad zo? Of moet er een nieuwe run flat band geplaatst worden?
Ter aanvulling: de schroef zat in een groef midden op het loopvlak.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt naar de kwaliteit van een reparatie van een runflat band als dit met een zogenaamde prop is gedaan.

Reparatie met een prop zien wij als een noodreparatie.

Uiteindelijk zal de band gedemonteerd moeten worden en geïnspecteerd om als er verder geen schade aan de band is van binnenuit gerepareerd te worden middels een zogenaamde Champignon plug.

Het aanbrengen van een "champignon" reparatie voor de band is de meest voorkomende, maar ook de meest kostbare reparatiemethode. Er is professioneel gereedschap voor nodig. De band moet gedemonteerd worden en de volgende handelingen worden uitgevoerd: schoonmaken, borstelen, boren, vulkaniseren van de "champignon" en het overschot afsnijden.

Niet alle fabrikanten van runflat banden staan achter reparatie van een lekke band en adviseren vervanging.



***

Reactie van Jan Apeldoorn:

Ik heb een V-band. Las dat in Duitsland dan een plug van buitenaf helemaal niet mag uit veiligheidsoverwegingen ivm mogelijke klapband. In Nederland is mijn rechter voorband middels plug van buitenaf gerepareerd zonder controle van binnenuit. Gezien opmerking ANWB dat dit als een noodreparatie gezien wordt......naar garage maar nul op request. Allemaal puur onzin van de Duitsers en van de ANWB. Wat moet ik hier nu mee ?



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Uw band is in Nederland middels een plug van buitenaf gerepareerd. Zoals mijn collega al schreef, zien wij dat als een noodreparatie, waarmee u de kortste weg naar een definitieve reparatie of vervanging kunt afleggen. Dat is ons standpunt omdat het de meeste veiligheid biedt.

In Duitsland is een richtlijn over de reparatie van banden. Daar staat onder andere in dat de band gedemonteerd moet worden om de schade goed te kunnen te beoordelen en de reparatie uit te voeren. Dat beantwoordt hopelijk ook uw vraag wat u er wat ons betreft mee kunt doen.