Auto kapot, geen laatste reparatie

Vraag gesteld door Nancy1 op 28 december 2017

Wij hebben 2,5 maand geleden een auto gekocht. Na een week tijd bleek dat hij te veel olie verbruikte. We zijn toen naar de dealer terug gegaan (geen bovag) en hij heeft er een andere motor in gezet. Hiervoor probeerde hij ook nog geld te beuren, niet gelukt uiteraard. We namen hem weer mee en toen ging er een rood lampje branden. Mijn man vroeg direct aan de dealer wat er moest gebeuren. Die zei dat hij de code mocht wissen en er mee door rijden. Een week erop stonden we naar een paar uur rijden aan de kant van de snelweg. auto 2x afgesleept belgie en NL, heeft ons 8 uur gekost om van a naar b te komen (ipv 1,5u). We belden met de dealer en zeiden de koop willen beeindigen hij smeekte ons om er nog eens naar de kijken. De auto laten brengen naar de dealer. Hij zegt dat er iemand van het automerk naar is komen kijken. Hebben net als ons bij de anwb de code gezien wat er mis mee was. Ze zeggen niks te hebben gevonden en dat we de auto weer kunnen ophalen. op te wel, hij heeft geen reparatie uitgevoerd terwijl de auto wel degelijk stuk is. We bellen op dat we ons geld terug willen. Hij word boos. We gaan langs bij het bedrijf. Hij wilt de auto in 30 dagen verkopen en dan krijgen we ons aankoopbedrag min 260 euro terug. Tenzij hij hem voor meer verkoopt, hij behoud dan 10 procent. Dit moet allemaal nog op papier worden gezet. Maar ziet iemand nog een andere mogelijkheid? Een rechtzaak zou zomaar veel te lang kunnen duren.
We zien het ook niet zitten zelf de auto te verkopen omdat het naar onze mening niet een betrouwbare auto is, dan kunnen wij ook weer problemen met kopers krijgen.

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt 2,5 maand geleden een auto gekocht. Na een week blijkt dat de auto te veel olie verbruikt. U bent teruggegaan naar de dealer en die heeft er een nieuwe motor in geplaatst. Vervolgens merkte u na die reparatie op dat er een rood lampje ging branden. De dealer gaf aan dat die melding gewist mocht worden. Kort daarna is uw auto tweemaal weggesleept vanwege pech. De dealer heeft er wederom naar gekeken maar kon geen oplossing bieden voor het probleem. U bent het vertrouwen in de auto verloren en wilt uw aankoopbedrag terug.

Ontbinden koopovereenkomst
De verkoper dient met de reparaties er voor te zorgen dat u de auto weer naar behoren kunt gebruiken zonder betreffend gebrek. In dit geval heeft de verkoper herhaaldelijk naar de gebreken gekeken. U zou de verkoper dan ook bij wijze van laatste kans kunnen bieden om de gebreken te verhelpen. Doet de verkoper dat niet of lukt het niet om de problemen te verhelpen dan hebt u daarmee de verkoper een redelijke kans gegeven om de gebreken te verhelpen. Alleen in dat geval komt u het recht toe om vervanging van de auto te eisen of de koopovereenkomst te ontbinden waarbij u de auto teruggeeft aan de verkoper en waarbij hij u de aankoopprijs terug dient te betalen.


Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.