Vervangen van remschijven bij een kilometerstand van 56.600. Rijd normaal rustig. Remblokken en remschijven waren versleten.

Vraag gesteld door Kees Schrauwers op 17 maart 2016

Het betreft een BMW X5 bouwjaar 2014. Na 56.600 km. moesten de remblokken en remschijven voor vervangen worden. Achter alleen de remblokken.
Ik vind dit heel erg vlug. Is dat normaal.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Levensduur remschijf
Een levensduur van 56.600 kilometer is voor een set voorste remblokken een gemiddelde levensduur, ervan uitgaande dat het de eerste set is. Dat de remschijven ook vervangen moeten worden is niet gewoonlijk. Grofweg gaat een remschijf twee setjes remblokken mee.

Reden vervanging remschijven
Wat is de reden van vervanging van de schijven? Hebben ze de minimale dikte bereikt of is er iets anders aan de hand, zoals corrosie, oververhitting door aanlopen, kromtrekken of schade door te ver versleten remblokken, zodat er 'ijzer-op-ijzer' is geremd? Uw garage zal u dat moeten kunnen uitleggen. Het helpt daarbij als de remschijven nog voorhanden zijn.

 


***

 

 

 

Reactie van Leo-mini:
Ik heb een Mini Clubman en bij mij waren de voor schijven bij 51.000 kilometer versleten volgens de dealer met de eerste set remblokken. Dat lijkt mij heel snel. Ik rem niet abnormaal veel behalve dat ik wel veel file moet rijden.

Ik heb bij nog geen enkele andere auto zo snel een complete set moeten vervangen. De opmerking van de dealer was dat er zachter materiaal gebruikt wordt om de auto lichter te maken. Achter schijven zouden waarschijnlijk ook wel snel komen. Dan kost dat binnen 2 jaar na aanschaf totaal z'n €1.260 aan extra kosten. Daar koop je niet nieuw voor!

Vraag: valt dit binnen een garantie? Slijtage formeel natuurlijk niet maar in dit extreme geval? Zijn er meer Mini rijders met dit probleem?