Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Skoda 2.0 TFSI RS uit juni 2009 verschilt die van een gewone 2.0 TFSI motor qua olieverbruik.

Vraag gesteld door Gedema op 24 augustus 2018

Het is voortborduren op mijn eerdere vragen over het mogelijke olieverbruik van deze motor, maar dan nu in de RS uitvoering. Loop je dan hetzelfde risico of is de opbouw van deze motor anders dan de normale 2.0 TFSI. In 2015 is de motor gechipt bij zo'n 100.000 km en de km-stand is thans zo'n 148.000. Chippen bij die stand doe je m.i. niet als het een olieslurper zou zijn. Wat is er grofweg anders aan deze uitvoering; zwaardere en duurdere uitvoering van motor- en andere onderdelen? Is het chippen nadelig voor de levensduur van de motor?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het olieverbruik van de 2.0 TFSI motor.

Alle 1.8l en 2.0l turbo versies vanaf 2008 komen voor mogelijk olieverbruik in aanmerking. En in principe geldt dat de versies met de meeste prestaties in de praktijk vaak het hoogste verbruik laten zien. De vraag is in de dit geval trouwens óók waarom iemand met 200 pk aan boord kennelijk zodanig vermogen te kort is gekomen dat er daarom in 2015 chiptuning heeft plaatsgevonden. Dan is dat kennelijk onvoldoende toereikend geweest voor iemands rijstijl. Dat wil niet zeggen dat chiptuning nadelig hoeft te zijn maar is wél afhankelijk waar je het voor nodig hebt.

Het kloppend hart van de RS versie is niet zodanig anders dat deze wat olieverbruik de dans zal ontspringen. Deze motor komt er zeker óók voor in aanmerking en vinden we nergens dat deze voor olieverbruik wordt uitgezonderd. En in veel gevallen met name vanaf zo'n 100.000 km, juist toen er chiptuning heeft plaatsgevonden. Dat is dus is wat mij betreft geen indicatie dat er toen geen noemenswaardig olieverbruik zal zijn geweest. Dat kan er vanaf 100.000 km best inmiddels ingeslopen zijn. Tenzij ergens vanaf 2016 een gerichte motorische ingreep heeft plaatsgevonden. Vanaf die datum zijn er defintief duurzame motorische aanpassingen toegepast door andere zuigerveren te monteren.