Is het nog verstandig gelet op de roetfilters om nog diesel te rijden?

Vraag gesteld door Louw Korff op 31 augustus 2016

Geachte heer, mevrouw,

Is het nog verstandig gelet op de roetfilters om nog diesel te rijden?

Thans nog in bezit van een Toyota Corolla Verso diesel 2.0 bouwjaar 2004.
Een goede caravantrekker.

We hebben een Toyota Verso 2.0 bouwjaar 2011 bij een Toyotadealer te koop gezien. En een proefrit gemaakt. De dealer zei echter dat roetfilters de nodige problemen veroorzaken. Toyota investeert meer in de ontwikkeling van de hybride auto's dan in de ontwikkeling van de dieselmotoren. Geldt dit alleen voor de Toyota maar ook voor andere merken? Bijv. de Skoda Yeti diesel die ook bekend staat als een goede caravantrekker.

Als dit zo is welk automerk met brandstof diesel zou u dan aanbevelen? Onze caravan weegt beladen 1.300 kg.

Met vriendelijke groet,

Louw Korff

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U vraagt zich in verband met verhalen over roetfilters af of uw volgende aankoop wel een dieselauto zou moeten zijn.

Problemen met roetfilters komen wel voor, met name bij diesels die erg rustig worden bereden, licht worden belast en/of verhoudingsgewijs veel korte ritten maken. Want een roetfilter werkt uitstekend als hij maar voldoende lang heet genoeg wordt.
Bij rij-omstandigheden waarbij het filter niet genoeg kan worden opgestookt kunnen problemen ontstaan door verstopping. Het roetfilter is dan wel te reinigen, maar bij gelijk blijvende rij-omstandigheden is het een remedie als dweilen met de kraan open. Wel moet gezegd worden dat het merendeel van de diesels-met-roetfilter probleemloos functioneert. Dit is niet specifiek op merk te benoemen.

Rijdt u vaak langere afstanden en weinig korte stukjes, dan kan een diesel nog steeds technisch interessant zijn. Een goed alternatief is de benzine-auto met turbo, die daardoor wat trekkracht betreft (veel koppel over een breed toerenbereik) niet meer onderdoet voor een turbodiesel.