Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hyundai i 10 onzuinig?

Vraag gesteld door BarendB op 5 februari 2018

Voor het eerst mijn nieuwe Hyundai i 10 (2017, Comfort) getankt. Hoewel ik voornamelijk in de stad rijd; kwam het verbruik op 1 op 12 uit!! Ik schrok hier nogal van. Mijn vorige auto ( Toyota Aygo bouwjaar 2010) reed ongeveer 1 op 18. Is het een kwestie van 'inrijden' of is het inderdaad niet zo'n zuinige auto?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U meldt een hoog verbruik van uw nieuwe Hyundai i10.

Eerst iets over een betrouwbare meting:

Als u nu voor het éérst heeft getankt, dan is het verbruik nog niet uit te rekenen via de gereden kilometers en de getankte liters. Een meting begint altijd met het volledig aftanken van de auto. Als u daarna de auto weer volledig voltankt weet u hoeveel brandstof er in tussentijd is verbruikt over hoeveel kilometers. De meting wordt betrouwbaarder als u meerdere tankbeurten meeneemt in de meting. Een volle tank en de kilometerstand is het startpunt. Aan het eind deelt u de gereden kilometers door de totaal getankte brandstof. Tussentijdse tankbeurten hoeven niet volledig afgetankt te zijn.

Een boordcomputer kan ook het gemiddelde verbruik aangeven. Belangrijk is dat die een allereerste keer wordt gereset. De weergave van het verbruik door de boordcomputer kan afwijken van het werkelijke verbruik. Als u de boordcomputer reset bij de tankbeurt, kunt u het verschil meten.

Het eerste gebruik van een nieuwe auto kan een hoger brandstofverbruik met zich meebrengen. Na minimaal 1000 km zal het verbruik lager worden.