Hoe kan ik het olieverbruik van mijn Volkswagen T5 verminderen?

Vraag gesteld door Theo Groot op 24 mei 2017

Ik heb van een particulier een Volkswagen California camper gekocht. Deze auto blijkt een veel te hoog olieverbruik te hebben > 1ltr./1000km. Helaas blijkt dit een kwaaltje van dit type auto met de biturbo motor. Er is een ontwerpfout gemaakt met de olieschraapveer. Op internet is hierover e.a. te vinden dat concludeert dat de zuigerlengte onvoldoende ondersteuning biedt voor de olieschraapveer. Helaas is dit binnen de geometrie van de huidige motor niet op te lossen. Volkswagen weigert iets te compenseren wegens de leeftijd van de auto (2010 ca. 120.000km). Rijden met deze auto geeft problemen met regelmatige regeneratie van het roetfilter om de ca. 60km. Er bestaan ook risico's voor de ERG klep en turbo’s zodat e.a. moet worden gerepareerd. Mijn dealer herkent het probleem en stelt voor om een zgn. strip- of ruilmotor te monteren, die door Volkswagen zou zijn aangepast. Begroot op ca. € 8.000,- Ik heb ook een revisiebedrijf gevonden dat aangeeft specialist te zijn in de revisie van dit type motoren. Deze gaat uit van de huidige motor. De cilinderboringen worden hersteld en er worden nieuwe zuigers gemonteerd van de motoren van het oudere type, waarbij dit probleem zich niet voordeed. Begroot op ca. €4.500.- Dit bedrijf geeft aan dat de Volkswagen oplossing niet afdoende is en die van hun wel. Het laat zich raden dat mijn dealer het tegengestelde beweert. Een tuningbedrijf repareert veel Volkswagen en Audi motoren met olieverbruik problemen en past door hun ontworpen zuigers toe die wel voldoen. Dit bedrijf geeft aan dat de problemen met het mijn motortype niet oplosbaar zijn, ook niet door hun! 1. Zijn er mogelijkheden om Volkswagen nog hierop aan te spreken? De auto komt oorspronkelijk uit Duitsland. 2. Hebben jullie een mening over beide reparatieadviezen?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een volkswagencamper gekocht van een particuliere verkoper. Er is sprake van een hoog olieverbruik. Volkswagen zelf wil geen compensatie bieden in verband met de leeftijd van de camper.

Technisch advies

U heeft een aantal reparatieadviezen ontvangen. U vraagt onze mening hierover.

Onze technisch expert heeft hierover het volgende aangegegeven:

Deze 180 pk 2.0 TDI motor is berucht om hoog olieverbruik bij de generatie 2009-2012. Meestal gaat vanaf zo’n 100.000 km het verbruik richting 1 liter op 1000 km en wordt technisch ingrijpen zo langzamerhand noodzakelijk. Ik ga er vanuit dat de door VW aangeboden strip- of ruilmotor inderdaad een gemodificeerd exemplaar is. Maar voor het genoemde bedrag en zonder compensatie lijkt een revisie met overmaatse zuigers en herstelde cilinderwanden voor bijna de helft van het bedrag een verantwoord alternatief. Zeker wanneer het een bedrijf betreft met veel ervaring op het gebied van VAG-motoren met olie gerelateerde problemen.

http://www.technischservicecenter.nl/olieverbruik-tdi-180pk/

De vraag is wel wat als door revisie het olieverbruik wordt teruggebracht tot een acceptabel niveau het nieuwe verbruik dan is. Voor deze motoren wordt 0,5 l op 1000 km nog als acceptabel gezien en dan is de behaalde winst t.o.v. de investering misschien teleurstellend.

Juridisch advies

U vraagt ook of er mogelijkheden zijn om Volkswagen hiervoor aan te spreken. Juridisch gezien kunt u alleen de verkoper van de auto aanspreken. U kunt Volkswagen vragen om coulance. U kunt echter geen vergoeding afdwingen.

In geval van een aankoop van een particuliere verkoper kunt u de verkoper aanspreken voor de reparatiekosten als u kunt aantonen dat de verkoper wist dat er sprake was van een gebrek en hij u dat niet heeft verteld. U zou hiervoor bijvoorbeeld navraag kunnen doen bij de garage waar de auto in onderhoud is geweest.

Voor meer informatie over koop van een particuliere verkoper kunt u terecht op onze website.