Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Tweedehands auto heeft defect na 300km, verkoper vergoedt niet omdat het niet onder motorblok valt. Wat zijn mijn rechten?

Vraag gesteld door NAV op 24 november 2018

Afgelopen maand een tweedehands auto aangeschaft. Bouwjaar 2005, km 147xxx.
In de eerste week is een check uitgevoerd. Hier is een olie lek geconstateerd. Veroorzaakt door diverse lekkende pakkingen.
Verkopen vind dat dit niet onder garantie valt, omdat het niet onder 'motorblok' valt.
Wat zijn mijn rechten hierin?

Antwoord van Henny

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Wat zijn mijn rechten hierin?

Kort na de aankoop van uw tweedehands auto heeft u een check uit laten voeren en is er een olielekkage geconstateerd, veroorzaakt door lekkende pakkingen. Volgens de verkoper valt dit niet onder het ‘motorblok’. Uw vraag is wat uw rechten zijn.

Ik meen uit uw verhaal te begrijpen dat u alleen garantie heeft gekregen op het motorblok. Pakkingen vallen hier niet onder.

Conformiteit

Volgens de wet heeft u recht op een deugdelijke auto, dat wil zeggen dat de auto geschikt is voor normaal gebruik. Dit noemt men de ‘wettelijke garantie’. U mag redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Onderzoeksplicht en mededelingsplicht

Bij de koop van een gebruikte auto mag je er niet zomaar vanuit gaan dat deze de eigenschappen heeft die voor een normaal gebruik nodig zijn. U heeft als koper de plicht om te onderzoeken wat u koopt, zoals het maken van een proefrit, doorvragen bij de verkoper, en een aankoopkeuring laten verrichten. Je mag bij de aankoop wel afgaan op wat de verkoper over de auto vertelt. De verkoper heeft een informatieplicht.

Nu u reeds 1 week na de koop en na 300 gereden kilometers erachter komt dat er een olielekkage is, mag u er wel van uitgaan dat dit al bij de koop aanwezig was en kunt u de verkoper hierop aanspreken. Het is wel jammer dat u de auto niet voor de aankoop heeft laten checken, dan had u vooraf van de verkoper kunnen eisen dat hij dit zou verhelpen of dan had u de koop misschien niet gesloten.

U doet in dit geval dan ook geen beroep op garantie maar op conformiteit.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.