Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nadelen van veerwegbegrenzers (bump stops)?

Vraag gesteld door PKmierde op 16 januari 2017

Zijn veerwegbegrenzers (bump stops) een goede, en vooral veilige, manier om te voorkomen dat een band aanloopt tegen de wielkast?

De vorige eigenaar van mijn auto heeft er grotere en bredere wielen onder laten zetten. Gisteren merkte ik dat er een achterband tegen de wielkast aankwam, toen ik een verkeersdrempel nam (met normale snelheid, maar wel met een extra passagier achterin).

Een goedkope manier om daar wat tegen te doen, lijkt het plaatsen van veerwegbegrenzers te zijn. Maar is dat wel veilig? Wat voor neveneffecten kan ik verwachten?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt of u veerwegbegrenzers kunt monteren omdat de wielen aanlopen in de wielkasten. Uw vraag is of dit een goede en veilige manier is.

Autofabrikanten investeren veel geld om de wegligging van een auto optimaal te krijgen en het is dus niet verstandig en waarschijnlijk onveilig om hier ongecontroleerd veranderingen in aan te brengen.

Als de wielen aanlopen in de wielkasten kan het zijn dat de gemonteerde band/wiel combinatie alleen te breed is voor de auto maar het kan ook dat er velgen met een verkeerde ET waarde gemonteerd zijn. Bij velgen met een verkeerde ET waarde veranderd de stuurgeometrie. Niemand kan voorspellen wat de gevolgen hiervan zijn maar de rijeigenschappen van de auto zullen zeker negatief beinvloed worden.

Bij te brede banden gaat de druk per vierkante centimeter naar beneden waardoor de wegligging op sneeuw en natte weg sterk verslechtert.

Bij het begrenzen van de veerweg wordt de auto ook onvoorspelbaar, vooral in de bocht. Als de veerweg plotseling begrensd wordt in een bocht is de reactie van de auto niet te voorspellen.

Het advies is dus om te laten controleren waardoor de wielen aanlopen in de wielkasten en de oorzaak daarvan weg te nemen.