Ik heb in 11-2011 een nieuwe Twingo gekocht en inmiddels 134000 km in gereden. Nu is de versnellingsbak vastgelopen in de 5 versnelling.

Vraag gesteld door Peter Twingo 2011 op 27 december 2016

Ik vind het voor deze leeftijd en kilometerstand veel te vroeg voor een kapotte versnellingsbak.
Deze auto is de eerste paar jaar bij een Renault dealer in onderhoud geweest. Nu word de auto onderhouden bij een garage van bosch car service bij mij in het dorp dit omdat deze garage een betere service geeft en ik hier ook op zaterdag terecht kan. Door mijn werk op een binnenvaart schip waarvoor ik 5 dagen (maandag morgen 6 uur tot vrijdagmiddag 16 uur) van huis ben is de gelegenheid er niet om de auto naar de dealer te brengen van maandag tot vrijdag. Wanneer ik de auto naar de Renault dealer bracht voor onderhoud kan ik hem alleen maar brengen op een zaterdag en ben ik verplicht om voor een hele week een andere auto mee te nemen. Dit is niet zo erg voor mij maar de dealer is zijn leenauto meestal liever niet zo lang kwijt. Daarbij komt nog dat ik dan wel moet betalen voor iedere dag dat ik de leenauto huur.
Hierdoor ben ik naar een andere garage gegaan die wel een service bied die aansluit bij mijn wensen.

Nu heb ik problemen met de auto en heb Renault Nederland gevraagd voor een coulance regeling voor de versnellingsbak. Ze geven aan dat dit perse bij een dealer moet gebeuren en dat wil ik niet. Dit omdat ik ook vind dat mijn garagehouder deze werkzaamheden net zo goed kan uitvoeren als Renault.
Ben ik verplicht om mijn auto in onderhoud te hebben bij een merkdealer? Omdat deze beter bekend zijn met de auto?
Of moet ik een onafhankelijke deskundige inschakelen om het mankement boven te krijgen en een schade rapport krijg? Om op deze manier een aanspraak te maken op een regeling van renault?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt een defecte versnellingsbak van uw Renault Twingo van 2011 met een kilometerstand van 134.000 km.

Formeel bent u geen klant van Renault Nederland. Op zich logisch dat de importeur u dan ook naar de dealer verwijst die de auto ooit geleverd heeft. Juridisch gezien is dat de aangewezen partij wanneer er sprake is van een buitensporig vroeg gebrek. Uiteindelijk is dat uw leverancier geweest en bent u dus op de oorspronkelijke dealer aangewezen. Uw huidige garage is in het coulance verhaal geen partij. Wanneer de dealer in samenspraak met de importeur met een coulance aanbod komt zal het ook daar uitgevoerd moeten worden. Maar de verwachting is dat men niet heel toeschietelijk zal zijn omdat u al geruime tijd niet meer bij de dealer in onderhoud bent geweest. Dat soort uitstapjes worden gretig aangegrepen om de boot af te houden en om zelfs het onderhoud elders nog aan te wijzen als mogelijk oorzakelijk verband. Overigens bent u niet verplicht bij de dealer te blijven voor onderhoud maar werkt niet in uw voordeel in dit soort situaties.

Om enigszins ergens aanspraak op te kunnen maken zou de dealer alvorens de versnellingsbak te repareren éérst moeten kijken naar de oorzaak. Wanneer blijkt dat het gebrek niets te maken heeft met het onderhoud elders of verkeerd gebruik, zou een coulance regeling een mogelijkheid kunnen zijn. Wanneer dat niet wordt gehonoreerd zou u de kwestie voor een bindende uitspraak kunnen voorleggen aan de Geschillencommissie. Misschien beschikt u over een Rechtsbijstandsverzekering die hier ook voor kunt inschakelen. Maar met de bak repareren door uw huidige garage vergooit u alle kansen op misschien 'n stukje coulance.

Misschien zou u eerst kunnen beginnen met een in ingebrekestelling te versturen naar de dealer. Voor aanvullende info zie Stappenplan klachten na aankoop.