Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wordt bij chiptuning alleen rekening gehouden met de motorspecificaties of wordt / hoort er ook rekening gehouden te worden met de aandrijflijn (koppelingsplaten, versnellingsbak, aandrijfassen, homokineten)?

Vraag gesteld door Emke op 3 november 2015

Begin augustus 2015 onze Transporter T5 type 1 (bouwjaar 2003) laten chiptunen bij een voor zover ik heb kunnen nagaan, goed bekend staand tuning-bedrijf.
Deze T5 heeft een 1.9 TDI in de 63 KW (86 pk) uitvoering met max. 200 Nm aan koppel op de krukas. Het max. trekgewicht bedraagt 2200 kg.
Km-stand rond die tijd bedroeg 270 000 - 275 000 km.
Bus is altijd bij de dealer in onderhoud. Eerste eigenaar.

Aanleiding voor het laten uitvoeren van de chiptuning is de aanschaf van een caravan (max. 1700 kg). Deze caravan is in juni aangeschaft en bij de eerste ritten hiermee in Nederland bleek dat de bus het ondanks op de vlakke weg met tegenwind amper kon doen.
Met de vakantie willen we naar het buitenland, de bergen in en dat is de reden geweest voor de chiptuning.

Echter de eerste dag van onze vakantie strandde onze combinatie in Zuid-België met een ... kapotte versnellingsbak.
In eerste instantie dacht ik het kapotgaan van de versnellingsbak aan de combinatie van leeftijd, km-stand, zware caravan trekken en meer vermogen van de motor zou liggen.

Echter onlangs kwam ik op de website van het forum van T4, T5, T6 een pagina tegen waarop wordt vermeldt dat het type versnellingsbak van mijn T5 (type O2Z) maximaal 250 Nm aan (krukas)koppel kan verwerken.

De Chiptuning die is uitgevoerd is er één van het type standaardtuning, waarbij de motor naar 140 / 145 pk wordt getuned met ± 320 Nm aan koppel.
Althans zo wordt het op de website aangegeven.
De werkelijke waarden zouden met een rollenbank test duidelijk moeten worden.

Ervan uitgaande dat wat op de forum website staat klopt (en waarom zou dat niet zo zijn?), dan betekent dit dat de tuning wat betreft koppel te ver is doorgevoerd.
En dat geeft m.i. wel een ander beeld over de oorzaak van het kapotgaan van de versnellingsbak.

Op heel veel websites van chiptuning bedrijven wordt duidelijk aangegeven dat de motorspecificaties duidelijk leidend zijn bij het tunen. Ik heb echter op nog geen enkele website van Chiptuning bedrijven kunnen terugvinden of zij de aandrijflijn betrekken in het tuning gebeuren, wat gezien mijn ervaring wel het geval zou moeten zijn. Het adagio: "de keten is zo sterk als de zwakste schakel" zou hier duidelijk gehanteerd moeten worden.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt een defecte versnellingsbak nadat de Transporter was gechiptuned op weg naar uw vakantiebestemming.

Allereerst vind ik het een buitensporige toename van vermogen en koppel. Zo'n 60 PK en 120 Nm méér op basis van de standaard specificaties lijkt mij geen verantwoorde ingreep. Een voor ons bekende tuner hanteert bij de betreffende T5 de volgende specificaties;

Vermogen 86 pk/3830 rpm naar 106 pk/3850 rpm
Koppel 200 Nm/2000 rpm naar 257 Nm/2000 rpm

Een verschil van in dit geval 20 PK en 57 Nm lijkt me dan ook zeker verantwoord. Natuurlijk ben ik ook erg benieuwd wat een rollenbank in werkelijkheid laat zien. Zoals gezegd worden de motorspecificaties wel héél erg opgetrokken, terwijl bij een ander tuningsbedrijf de zwaardere 1.9 TDI versies al niet boven de 300 Nm getuned worden. Misschien dat men bij de lichtste versie inderdaad bewust bij 257 Nm stopt ter bescherming van de aandrijflijn.

Het blijft echter lastig om zonder aantoonbaar technisch bewijs het misschien wel té hoge koppel de schuld te geven. Natuurlijk kunnen factoren als leeftijd/ slijtage in combinatie met caravan en rijomstandigheden de bak fataal geweest zijn. Het is echter niet ondenkbaar dat het fors toegenomen koppel daar een bepalende factor in geweest is.