Roetfilter, wet- en regelgeving

Vraag gesteld door Riet, Amsterdam op 04 april 2016

Wij overwegen een VW T4 diesel te kopen met later ingebouwd roetfilter: niet af-fabriek dus. Wij lezen verwarrende berichten op internet. Er wordt juridisch onderscheid gemaakt, lijkt het, tussen af-fabriek en later ingebouwd.
Vragen:
1) wat is de wettelijke status quo m.b.t. dit soort roetfilters?
2) valt er de komende jaren wetgeving te verwachten waardoor we met deze auto extra wegenbelasting zullen moeten betalen en/of niet meer goed kunnen inruilen?
3) zou er eventueel een rijverbod kunnen komen?
4) wordt de eventuele toekomstige wetgeving Europees of zal elk land zijn eigen regels hebben?
5) samenvattend: is het onverstandig om deze auto nu aan te schaffen?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft enkele vragen over de aanschaf van een Volkswagen T4 met dieselmotor en of het verstandig is deze auto aan te schaffen.

Status
De aanwezigheid van een retrofit roetfilter (dus achteraf ingebouwd) geeft op dit moment in Nederland geen wettelijke of financiële voordelen. Er gold destijds wel een subsidie voor de aanschaf en inbouw van roetfilters.

Milieuzones Duitsland
Voor wat betreft de toekenning van een milieusticker voor de milieuzones in Duitse steden is een retrofit-filter wel van belang voor de klasse-indeling van de auto, dus de kleur sticker waarvoor de auto in aanmerking komt. Het roetfilter moet dan wel goedgekeurd zijn en op het kentekenbewijs vermeld staan. De datum van inbouw moet worden aangetoond met een factuur.

Nederland
Voor Nederlandse milieuzones is de aanwezigheid van een roetfilter niet van belang. Er wordt alleen wordt gekeken naar brandstofsoort en et bouwjaar van de auto. In Utrecht geldt bijvoorbeeld dat dieselauto's van vóór 2001 niet de milieuzone in mogen rijden, ongeacht de aanwezigheid van een af-fabriek filter of retrofit roetfilter.

Onverstandig?
Of het verstandig is de Volkwagen T4 diesel aan te schaffen hangt dus ook af van het bouwjaar, hoe lang u met de auto wilt doen en waar u met de auto wilt rijden. Het is waarschijnlijk dat er in Nederlandse steden meer milieuzones komen. De regels verschillen verder per land en dat zal naar verwachting zo blijven. Het kan dus zijn dat de auto (straks) niet overal mag rijden. De aanwezigheid van een retrofit filter op zich staat de koop van deze auto wat ons betreft niet in de weg.