Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Trillingen gebruikte wielen met winterbanden

Vraag gesteld door op 26 december 2022

Na plaatsing van de winterbanden begon de auto te trillen bij verschillende snelheden. Het stuur trilt niet.
De auto (Toyota Yaris hybride, dynamic uitvoering) is nieuw en in oktober 2022 geleverd. De banden zijn van het merk Nokian. De banden zijn met lichtmetalen velgen tweede hands (maximaal twee jaar oud) onderdeel van de aanschaf van de nieuwe auto. Deze lichtmetalen velgen horen standaard bij de executive uitvoering van de Yaris en zijn 1 inch groter (17 ipv 16 inch). Het profiel van de banden zijn 7 à 8 mm.
De wielen zijn na de klacht over het trillen gebalanceerd. Dit heeft niet geholpen. De auto "trilt" nog steeds bij verschillende snelheden, hetgeen via de stoelzitting goed is te voelen. Het voelt ook alsof de auto wat heen en weer schudt. Het voelt alsof dit van achteren komt.

De dealer, waar we overigens na vele jaren nog steeds tevreden over zijn, stelt nu twee oplossingen voor:
1. Vier nieuwe banden. Twee banden zouden dan voor onze rekening komen. Overige kosten zijn voor de dealer.
2. Uitkijken naar een andere gebruikte set banden.   Het is niet in te schatten hoe lang dit duurt.

Mijn vragen zijn:
1. Wat kan de oorzaak zijn?
2. Is vervangen van de band die het probleem verzaakt voldoende?
3. Is het terecht dat wij zelf twee nieuwe banden betalen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

U kocht bij uw nieuwe Toyota Yaris ook een set winterwielen met banden. Die trillen nogal hardnekkig en heeft balanceren geen nut gehad.

Verwachting en oorzaak

Wanneer de verkoper dit als extra product aan u heeft verkocht, mag u ervan uitgaan dat deze winterwielen zonder noemenswaardige trillingen hun werk kunnen doen. Die verwachting mag u gerust ook uitspreken. De oorzaak zit mogelijk in een hoogteslag in band óf velg, wellicht van een van de wielen op de achteras. Ik denk dat uw garage eerst het onderscheid moet maken of het aan de velg óf band ligt. Na demontage van de band kan de velg op een balanceerapparaat goed beoordeeld worden op hoogteslag, en op deze manier vaststellen of de band óf velg schuldig is.

Conclusie

Maar ik benadruk dat wát de oorzaak ook mag zijn, de herstelkosten rekening verkoper is. Het bandenprofiel is nagenoeg als nieuw, dus een bijbetaling voor rondom nieuwe banden zou niet gerechtvaardigd zijn. Wanneer deze winterbanden voor de helft al 'op' waren zou dat wel billijk zijn. Maar conditioneel zijn deze winterwielen bijna nieuw en moeten ook als zodanig kunnen functioneren. En dat is óók trillingsvrij.