Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nieuwe koppeling nodig?

Vraag gesteld door R. Kerkhof op 10 december 2022

Enkel weken geleden liep de distributie ketting van mijn iveco kapot. De auto is toen door jullie ( op mijn verzoek ) naar truckland in Boxtel gebracht.
Daar werd mijn verteld dat de kleppen in de zuigers waren geslagen, een scheur in de cilinderwand, en de turbo gereviseerd moest worden. Ik heb besloten om er een revisie motor in te laten zetten en de turbo te reviseren. De kosten hiervan werden beraamd op €8500,- ex btw. Heel veel geld voor mij , maar ik gaf groen licht. Na ongeveer een week werd ik gebeld door de garage dat ze vonden dat de koppeling vervangen moest worden en ook de waterpomp moest vervangen worden. Daarbij kwam nog dat ze op “ nacalculatie “ uitkwamen op geen €8500,- , maar €9500,-ex btw. Zou ik de koppeling en waterpomp laten maken kom ik op €10.500,- ex btw uit. Zelf ben ik een leek op gebied van auto’s en de techniek erin, maar vind het ineens wel veel reparaties. Ik vraag me dan ook af of het wel echt nodig is om de koppeling en waterpomp te vervangen. Ik heb de auto 9 maanden geleden gekocht bij autobedrijf RIF B.V. Uit Hoofddorp. Wat kan ik hiermee aanvangen?

Merk: Iveco
Type: Daalt 50c21
Bouwjaar: 2013
Brandstof: Diesel
Motorvermogen: 204

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

Onlangs liep uw Iveco een forse motorschade op door een defect aan de distributieketting. De reparerende garage meldt nu ook dat het beter is de koppeling en waterpomp mee te vervangen.

Kilometrage

Ik weet niet wat de kilometrage is van uw auto, maar bij een dergelijke ingreep wordt feitelijk de koppeling gedemonteerd en meteen beoordeeld. Bij een kilometrage van méér dan 100.000 km is het logisch dat de koppeling dan mee vervangen wordt. De arbeid is dan toch al noodzakelijkerwijs gedaan en is er immers toch al sprake van een gevorderde slijtage. Het is méér om te voorkomen dat u binnen een aanzienlijke tijd weer tegen hoge kosten aanloopt. En bij een dergelijke motorische ingreep is het vervangen van de waterpomp relatief óók een simpel klusje. Ook dit onderdeel is aan slijtage onderhevig en bij een bepaalde tellerstand neem je die preventief dan toch maar beter meteen mee. Maar ik erken dat men dit op basis van de kilometerstand vóóraf ook had kunnen begroten. Deze mededeling is nog 'n keer flink slikken, terwijl het al zo'n fors begroot bedrag was.

Conclusie

Overigens ben ik wel van mening dat de enorme motorschade 9 maanden na aanschaf éérst via de oorspronkelijke verkoper had moeten lopen. Een motor moet immers wel een bepaalde levensduur kunnen garanderen, en dat is bij een auto van deze leeftijd wel méér dan 9 maanden. U heeft immers ook een vorm van wettelijke garantie als stok achter de deur.

 

Reacties:

R. Kerkhof

Auteur - 15 december 2022

Hallo Jos,

Bedankt voor de reactie.
De bus heeft iets meer dan 160.000 km op de teller staan toen de distributie ketting brak. Verder heb ik de bus aangeschaft voor €18.000,- ex btw en staat er op de factuur “ geen garantie, gereden en goed bevonden zoals hij is”.
Ook heb ik inmiddels iveco Nederland aangeschreven met dit verhaal. Want ik ben van mening dat een ketting niet naar 160.000 km mag breken. Zij reageren met het verhaal dat de bus niet door iveco in onderhoud is geweest, er wellicht sprake is van “onzorgvuldig gebruik” van de bus en vragen zich af of de kilometerstand wel klopt.
Zover mij bekend heeft een ketting geen onderhoud nodig in tegenstelling tot een riem, en wordt hier tijdens een onderhouds beurt ook niet naar gekeken. Ik vraag me af of het geen productiefout betreft…  

Jos

ANWB Expert - 16 december 2022

Formeel heeft een distributieketting geen onderhoud nodig maar de motor in z'n algemeen uiteraard wel. Dan heb ik het natuurlijk vooral over tijdig frisse olie met uiteraard de juiste specificaties. Een distributieketting heeft echter niet per definitie het eeuwige leven en is wel degelijk ook aan slijtage onderhevig. Dat de ketting 9 maanden na aanschaf is gebroken is met 160.000 km op de teller is misschien nogal aan de vroege kant maar zou mogelijk kunnen duiden op slecht of achterstallig onderhoud in het verleden. En natuurlijk is het van groot belang te achterhalen of de tellerstand bij aanschaf wel logisch is zoals via de RDW pagina Check of uw kilometerstand logisch is. Als dat niet blijkt te kloppen t.o.v. wat het koopcontract vermeld heeft u als zijnde dwaling wel een juridische troef in handen.


De importeur van Iveco zal zich niet intensief met de kwestie gaan bemoeien, om de simpele reden dat u het voertuig bij het eerder genoemde bedrijf heeft gekocht. U heeft juridisch gezien maar met één partij te maken en dat is de verkoper destijds. Dan zal de opmerking op de factuur “geen garantie, gereden en goed bevonden zoals hij is” vermoedelijk niet in uw voordeel werken wanneer u overweegt dit aan de rechter voor te leggen. Want dat lijkt wel een onvermijdelijk traject te gaan worden wanneer u de schade (deels) wilt verhalen. Zie voor aanvullende informatie ook ons Stappenplan klachten na aankoop.