Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Bij elektrisch rijden geen warme kachel

Vraag gesteld door D. de Groot op 15 december 2022

Ik heb een BMW 225xe. Deze auto heeft als optie dat je de kachel op afstand aan kan zetten, mits hij aan een laadpaal staat of dat de hybride accu vol genoeg is. Als ik nu deze optie kies gaat de auto wel lucht in de auto blazen maar dit is koud. Voorheen was dit warm. Ook als ik elektrisch rij wordt de kachel niet warm. Als ik overschakel naar de verbrandingsmotor dan komt er gewoon warme lucht uit de roosters. Hebben jullie enig idee watvdit zou kunnen zijn.

Merk: Bmw
Type: 225xe
Bouwjaar: 216
Brandstof: Hybride

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

 

U vraagt zich af hoe het kan dat de verwarming van uw BMW niet juist werkt.

Verwarming

Bij elektrische auto’s en plug-in hydrides bestaat vaak te mogelijkheid om deze te verwarmen wanneer de auto nog aangesloten is op de laadpaal. Op die manier wordt er geen energie van de hoog voltage accu onttrokken om op te warmen maar gebruikt men elektriciteit uit de laadpaal (er is tenslotte geen restwarmte die afkomstig is van een draaiende verbrandingsmotor).
Om deze reden is er een elektrisch verwarmingselement aangebracht in het koelsysteem van uw BMW. Wanneer de verbrandingsmotor niet draait hoort dit element voor verwarming van de koelvloeistof te zorgen. Waarschijnlijk is er een defect in dit element of in de voeding hiervan.

Zekeringen

U kunt zelf de zekeringen van dit systeem controleren, deze bevinden zich in het handschoenenkastje, zie bijgevoegde afbeelding.
Wanneer de zekering direct weer defect raakt of wanneer u geen defecte zekering kunt vinden kunt u het beste uw garage vragen het systeem te controleren.

Ziet u ook onze informatie over de invloed van kou op de actieradius.